D 2021

Přístupy studentů pedagogických fakult k tvorbě školních a třídních vzdělávacích programů v mateřských školách

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora, Eva KOŽELUHOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Petra RISTIČ

Základní údaje

Originální název

Přístupy studentů pedagogických fakult k tvorbě školních a třídních vzdělávacích programů v mateřských školách

Název anglicky

Pre-primary pre-service teachers approaches towards creation of educational programmerams on school and class level

Autoři

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora, Eva KOŽELUHOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Petra RISTIČ

Vydání

první. Brno, Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: Pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, od s. 124-127, 4 s. 2021

Nakladatel

Česká asociace pedagogického výzkumu a Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7392-367-9

Klíčová slova česky

kurikulum; školní vzdělávací programy; třídní vzdělávací programy; předškolní vzdělávání

Klíčová slova anglicky

curricula; educational programme on school level; educational programme on class level; pre‑primary education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2022 11:16, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou tvorby kurikula na školní a třídní úrovni v předškolním vzdělávání. Předkládá výsledky výzkumu, jehož cílem je zjistit, jaké zkušenosti a přístupy mají učitelé vysokoškolští studenti kombinovaného studia předškolní pedagogiky k tvorbě školních a třídních vzdělávacích programů. Šetření zjišťuje, zda v praxi přetrvává spíše sociocentrické pojetí při plánování vzdělávacích obsahů v mateřských školách, nebo zda již došlo k posunu k flexibilnímu pojetí školních a třídních vzdělávacích programů, které je charakteristické pro osobnostně orientované vzdělávání. Výzkumnou metodou byl zvolen dotazník a výzkumný vzorek tvořili studenti kombinovaných forem bakalářských a magisterských programů fakult realizujících přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol v ČR.

Anglicky

The paper deals with the issue of curriculum development at the school and class level in preschool education. The aim of the research is to find out what experiences and approaches teachers–university students of preschool pedagogy have towards designing educational programs at the school and class level. The survey aims to find out whether the teacher‑centred approach to planning educational content in pre‑schools persists in practice, or whether there has already been a shift to a flexible approach to school and class educational programs, which is characteristic of child‑centred education. The research method was a questionnaire, the research sample consisted of students of combined forms of, B. A. and, M. A. programs of faculties providing initial professional studies of kindergarten teachers in Czechia.