2021
Přístupy studentů pedagogických fakult k tvorbě školních a třídních vzdělávacích programů v mateřských školách
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora, Eva KOŽELUHOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Petra RISTIČZákladní údaje
Originální název
Přístupy studentů pedagogických fakult k tvorbě školních a třídních vzdělávacích programů v mateřských školách
Název anglicky
Pre-primary pre-service teachers approaches towards creation of educational programmerams on school and class level
Autoři
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora, Eva KOŽELUHOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Petra RISTIČ
Vydání
první. Brno, Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: Pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, od s. 124-127, 4 s. 2021
Nakladatel
Česká asociace pedagogického výzkumu a Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7392-367-9
Klíčová slova česky
kurikulum; školní vzdělávací programy; třídní vzdělávací programy; předškolní vzdělávání
Klíčová slova anglicky
curricula; educational programme on school level; educational programme on class level; pre‑primary education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2022 11:16, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek se zabývá problematikou tvorby kurikula na školní a třídní úrovni v předškolním vzdělávání. Předkládá výsledky výzkumu, jehož cílem je zjistit, jaké zkušenosti a přístupy mají učitelé vysokoškolští studenti kombinovaného studia předškolní pedagogiky k tvorbě školních a třídních vzdělávacích programů. Šetření zjišťuje, zda v praxi přetrvává spíše sociocentrické pojetí při plánování vzdělávacích obsahů v mateřských školách, nebo zda již došlo k posunu k flexibilnímu pojetí školních a třídních vzdělávacích programů, které je charakteristické pro osobnostně orientované vzdělávání. Výzkumnou metodou byl zvolen dotazník a výzkumný vzorek tvořili studenti kombinovaných forem bakalářských a magisterských programů fakult realizujících přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol v ČR.
Anglicky
The paper deals with the issue of curriculum development at the school and class level in preschool education. The aim of the research is to find out what experiences and approaches teachers–university students of preschool pedagogy have towards designing educational programs at the school and class level. The survey aims to find out whether the teacher‑centred approach to planning educational content in pre‑schools persists in practice, or whether there has already been a shift to a flexible approach to school and class educational programs, which is characteristic of child‑centred education. The research method was a questionnaire, the research sample consisted of students of combined forms of, B. A. and, M. A. programs of faculties providing initial professional studies of kindergarten teachers in Czechia.