MÍSAŘOVÁ, Darina, Vendula MAŠTEROVÁ, Hana SVOBODOVÁ a Kateřina DOBROVOLNÁ. Geographic information systems in primary and secondary education: A systematic review. In IGU-CGE Conference 2021: MAKING CONNECTIONS: COOPERATION AND NETWORKING IN GEOGRAPHICAL EDUCATION. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Geographic information systems in primary and secondary education: A systematic review
Název česky Geografické informační systémy v primárním a sekundárním vzdělávání: přehledová studie
Autoři MÍSAŘOVÁ, Darina, Vendula MAŠTEROVÁ, Hana SVOBODOVÁ a Kateřina DOBROVOLNÁ.
Vydání IGU-CGE Conference 2021: MAKING CONNECTIONS: COOPERATION AND NETWORKING IN GEOGRAPHICAL EDUCATION, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky geografické informační systémy; přehledová studie; primární a sekundární vzdělávání
Klíčová slova anglicky geographic information systems; systematic review; primary and secondary education
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Mašterová, učo 436963. Změněno: 16. 3. 2022 13:00.
Anotace
Technology, nowadays, is developing very fast and people in some cases are not able to stay in pace. GIS is used for several years, but in schools it is not so frequent. The systematic review seeks to evaluate research in the field of geographic information systems in education. Researches were searched in the database of Web of Science and ProQuest. The researches on the topic exist since 1996. For systematic review was chosen overall 75 relevant researches. Surveyed topics include: countries in which research was carried out; the year of publication and implementation of the research; level of education; respondents; implementation and methods; educational course; GIS used and the advantages and disadvantages of introducing GIS into education from the perspective of teachers and students. Most of the researches have taken place in the US. The most researches were done in High schools and they were focused on students. The GIS was used mainly in geography lessons. The biggest disadvantage of GIS from the teachers' perspective is time consuming. The biggest advantage is improving spatial thinking. The biggest disadvantage of GIS from the students' perspective is complexity of understanding. The theoretical part is based on the declaration of IGU, which considers the application of geographic information systems into geographic education as one of the important research topics.
Návaznosti
TL02000142, projekt VaVNázev: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
Investor: Technologická agentura ČR, Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
VytisknoutZobrazeno: 10. 5. 2024 05:05