k 2021

Geographic information systems in primary and secondary education: A systematic review

MÍSAŘOVÁ, Darina, Vendula MAŠTEROVÁ, Hana SVOBODOVÁ a Kateřina DOBROVOLNÁ

Základní údaje

Originální název

Geographic information systems in primary and secondary education: A systematic review

Název česky

Geografické informační systémy v primárním a sekundárním vzdělávání: přehledová studie

Autoři

MÍSAŘOVÁ, Darina, Vendula MAŠTEROVÁ, Hana SVOBODOVÁ a Kateřina DOBROVOLNÁ

Vydání

IGU-CGE Conference 2021: MAKING CONNECTIONS: COOPERATION AND NETWORKING IN GEOGRAPHICAL EDUCATION, 2021

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geografické informační systémy; přehledová studie; primární a sekundární vzdělávání

Klíčová slova anglicky

geographic information systems; systematic review; primary and secondary education

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 16. 3. 2022 13:00, Mgr. Vendula Mašterová

Anotace

V originále

Technology, nowadays, is developing very fast and people in some cases are not able to stay in pace. GIS is used for several years, but in schools it is not so frequent. The systematic review seeks to evaluate research in the field of geographic information systems in education. Researches were searched in the database of Web of Science and ProQuest. The researches on the topic exist since 1996. For systematic review was chosen overall 75 relevant researches. Surveyed topics include: countries in which research was carried out; the year of publication and implementation of the research; level of education; respondents; implementation and methods; educational course; GIS used and the advantages and disadvantages of introducing GIS into education from the perspective of teachers and students. Most of the researches have taken place in the US. The most researches were done in High schools and they were focused on students. The GIS was used mainly in geography lessons. The biggest disadvantage of GIS from the teachers' perspective is time consuming. The biggest advantage is improving spatial thinking. The biggest disadvantage of GIS from the students' perspective is complexity of understanding. The theoretical part is based on the declaration of IGU, which considers the application of geographic information systems into geographic education as one of the important research topics.

Návaznosti

TL02000142, projekt VaV
Název: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
Investor: Technologická agentura ČR, Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách