Lidový oděv jako inspirační zdroj pro textilní návrháře
KŘÍŽOVÁ, Alena. Lidový oděv jako inspirační zdroj pro textilní návrháře. In Textil v muzeu / Móda a textilní tvorba druhé poloviny 20. století. 2021. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Lidový oděv jako inspirační zdroj pro textilní návrháře |
Název anglicky | Folk costume as a source of inspiration for textile designers |
Autoři | KŘÍŽOVÁ, Alena. |
Vydání | Textil v muzeu / Móda a textilní tvorba druhé poloviny 20. století, 2021. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50404 Antropology, ethnology |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | lidová tvorba; oděv; druhá polovina 20. století; inspirace; socialimus |
Klíčová slova anglicky | Folk Creation; clothing; the second half of 20th Centrury; inspiration; Socialism |
Změnil | Změnila: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Změněno: 14. 2. 2023 21:39. |
Anotace |
---|
Po druhé světové válce byl oděvní průmysl v Československu poznamenán nedostatkem surovin. Důsledkem politického převratu v roce 1948 bylo uzavření hranic s cílem izolovat se od západního světa hospodářsky i kulturně. S tím souviselo i odmítnutí internacionální módy jako buržoazního reliktu a programové zaměření na vlastní, především lidovou kulturu jako nevyčerpatelný zdroj inspirace. Profesionální návrháři i amatérští výrobci obraceli pozornost k domácím materiálům, tradičním střihům, technikám i výzdobě, které aplikovali pro každodenní oblečení nového - socialistického člověka. |
Anotace anglicky |
---|
After the Second World War, the clothing industry in Czechoslovakia was marked by a shortage of raw materials. The consequence of the political coup in 1919 was the closure of borders in order to isolate themselves economically and culturally from the Western world. Related to this was the rejection of international fashion as a bourgeois relic and a programmatic focus on one's own, especially folk culture, as an inexhaustible source of inspiration. Professional designers and amateur manufacturers turned their attention to home materials, traditional cuts, techniques, and decorations, which they applied to the everyday clothes of the new - socialist man. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1140/2020, interní kód MU | Název: Sociální kapitál nemateriálního kulturního dědictví (Akronym: Sociální kapitál ICH) |
Investor: Masarykova univerzita, Sociální kapitál nemateriálního kulturního dědictví |
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 07:05