Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna
PAŠEK, Martin. Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna. In Konference Terezín 2021, 17. 8. 2021. 2021. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna |
Název česky | Janáčkovy vlivy ve druhém smyčcovém kvartetu Osvalda Chlubny |
Autoři | PAŠEK, Martin. |
Vydání | Konference Terezín 2021, 17. 8. 2021, 2021. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | angličtina |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 60403 Performing arts studies |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | Osvald Chlubna; Leoš Janáček; smyčcový kvartet; varhanická škola v Brně |
Klíčová slova anglicky | Osvald Chlubna; Leoš Janáček; string quartet; Organ School in Brno |
Štítky | Leoš janáček, Osvald Chlubna, smyčcové kvartety, varhanická škola v Brně |
Změnil | Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 19. 4. 2022 13:10. |
Anotace |
---|
Prominent Moravian composer Osvald Chlubna (1893–1971) was a pupil of Leoš Janáček both at Organ School and at his Master Class. To this day, even 50 years after his death, Chlubna remains one of the most active and loyal supporters of Janáček and especially Janáček’s theory. When Janáček was withdrawn from the Conservatory, Chlubna was the only teacher who continued with teaching Janáček’s Harmony in 1920’s. Chlubna wrote a multi-volume study on Janáček’s theory in 1965 in which he compares Janáček’s thoughts to other 20th century composers-theorists (Schönberg, Hába, Hindemith, Messiaen etc) and tries to prove the viability of Janáček’s theory. Chlubna offers examples from his own pieces (including String Quartets No. 2) and explains what parts of Janáček’s theory are used. |
Anotace česky |
---|
Přední moravský skladatel Osvald Chlubna (1893–1971)byl Janáčkovým žákem na varhanické škole a v mistrovské třídě Pražské konzervatoře. I padesát let po smrti Chlubna zůstává jedním z nejaktivnějších a nejoddanějších propagárorů Leoše Janáčka a zejména jeho teoretického učení. Chlubna jako jediný pokračoval ve dvacátých letech na konzervatoři ve výuce harmonie podle Janáčka i v době, kdy už Janáček na škole nepůsobil. V roce 1965 Chlubna napsal několikasvazkovou studii Co mi Janáček dal, v níž srovnává Janáčkovo teoretické myšlení s předními světovými skladateli-teoretiky 20. století (Schönberg, Hába, Hindemith, Messiaen atd.) a snaží se dokázat životnost Janáčkovy teorie. Chlubna rovněž předkládá ukázky ze svého díla (včetně druhého smyčcového kvartetu) a vysvětluje, které prvky Janáčkovy teorie použil. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1038/2018, interní kód MU | Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI. |
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 5. 10. 2024 22:07