2021
Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě
SVOJANOVSKÝ, Petr a Jana OBROVSKÁZákladní údaje
Originální název
Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě
Název česky
Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě
Název anglicky
Between Individuality and Universality: Mentoring of Pre-Service Teachers with Regard to Student Diversity
Autoři
Vydání
29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Diferencovaná výuka; mentoring; žákovská diverzita; vzdělávání učitelů; etnografie
Klíčová slova anglicky
Differentiated Instruction; mentoring; student diversity; pre-service teacher education; ethnography
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2022 13:41, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.
V originále
Cílem tohoto příspěvku je představit výsledky etnografického výzkumu, v němž jsme zjišťovali, jak provázející učitelé podporují studenty učitelství v zo‐ hledňování žákovské diverzity během jejich praxe na základní škole. V rámci dvou způsobů, které provázející učitelé při vedení studenta uplatňovali – posky‐ tování zpětné vazby a modelování praxe – jsme identifikovali sedm mentorských strategií a tři typy jejich dopadu na přesvědčení a jednání studentů ve vazbě na žákovskou diverzitu. V souhrnu představují zjištění kontradikci: při modelová‐ ní demonstrují provázející učitelé individualizující přístup k výuce, zatímco při poskytování zpětné vazby zdůrazňují univerzalizující přístup k výuce.
Anglicky
In this paper we present the results of an ethnographic study focused on how mentor teachers support pre‐service teachers in working with student diversity during their practicum at lower‐secondary schools. Drawing on two ways of mentoring employed by the mentors—providing feedback and modeling prac‐ tice—we identified seven strategies that the mentors used and three types of their impact on pre‐service teacher’ beliefs and practices related to student diversity. Overall, the outcomes present a contradiction: when the mentors model practice, they tend to emphasize individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasize universality.
Návaznosti
GA19-06763S, projekt VaV |
|