k 2021

Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě

SVOJANOVSKÝ, Petr a Jana OBROVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě

Název česky

Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě

Název anglicky

Between Individuality and Universality: Mentoring of Pre-Service Teachers with Regard to Student Diversity

Vydání

29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Diferencovaná výuka; mentoring; žákovská diverzita; vzdělávání učitelů; etnografie

Klíčová slova anglicky

Differentiated Instruction; mentoring; student diversity; pre-service teacher education; ethnography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2022 13:41, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem tohoto příspěvku je představit výsledky etnografického výzkumu, v němž jsme zjišťovali, jak provázející učitelé podporují studenty učitelství v zo‐ hledňování žákovské diverzity během jejich praxe na základní škole. V rámci dvou způsobů, které provázející učitelé při vedení studenta uplatňovali – posky‐ tování zpětné vazby a modelování praxe – jsme identifikovali sedm mentorských strategií a tři typy jejich dopadu na přesvědčení a jednání studentů ve vazbě na žákovskou diverzitu. V souhrnu představují zjištění kontradikci: při modelová‐ ní demonstrují provázející učitelé individualizující přístup k výuce, zatímco při poskytování zpětné vazby zdůrazňují univerzalizující přístup k výuce.

Anglicky

In this paper we present the results of an ethnographic study focused on how mentor teachers support pre‐service teachers in working with student diversity during their practicum at lower‐secondary schools. Drawing on two ways of mentoring employed by the mentors—providing feedback and modeling prac‐ tice—we identified seven strategies that the mentors used and three types of their impact on pre‐service teacher’ beliefs and practices related to student diversity. Overall, the outcomes present a contradiction: when the mentors model practice, they tend to emphasize individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasize universality.

Návaznosti

GA19-06763S, projekt VaV
Název: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů