2021
Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou
OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, František TŮMA et. al.Základní údaje
Originální název
Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou
Název česky
Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou
Název anglicky
Ethnography of pre‐service teachers’ beliefs and practices with regard to working with student diversity
Autoři
Vydání
29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
žákovská diverzita; vzdělávání učitelů; studenti učitelství; etnografie
Klíčová slova anglicky
student diversity; pre-service teacher education; pre-service teachers; ethnography
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2022 13:40, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.
V originále
V tomto příspěvku se zaměřujeme na 1) přesvědčení a praktiky studentů učitelství při práci s žákovskou diverzitou během jejich praxí na základní škole a 2) jak je toto myšlení a jednání formováno realizovaným kurikulem vybraných kurzů na univerzitě. Aplikovali jsme tzv. vícemístnou etnografii, která umožňuje studovat propojení mezi souvisejícími prostředími, v nichž se vyskytuje zkou‐ maný jev. Ukazujeme, že studenti oscilují mezi zohledňováním individuálních vzdělávacích potřeb „výrazných“ žáků a prací s třídou jako celkem, tedy univer‐ zalizací výukového procesu. Přitom nevyužívají strategie a postupy perspektivní z hlediska adresování potřeb každého žáka ve třídě.
Anglicky
We focus on 1) the beliefs and practices of pre‐service teachers with regard to working with student diversity during their practicum at lower‐secondary schools, and 2) the ways their thinking and behaviour is shaped by the realized curriculum of selected courses at university. We build on multi‐sited ethnogra‐ phy which focuses on associations between related environments with regard to the phenomenon under scrutiny. We demonstrate that the pre‐service teach‐ ers oscillate between addressing individual educational needs of “conspicuous” students and working with the whole class. They do not use strategies which are promising in addressing the educational needs of each individual student.
Návaznosti
GA19-06763S, projekt VaV |
|