k 2021

Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie

ČEŠKOVÁ, Tereza, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK, Jiří KOHOUT et. al.

Základní údaje

Originální název

Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie

Název česky

Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie

Název anglicky

Cognitive Activation in Instruction: Systematic Mapping Review

Autoři

ČEŠKOVÁ, Tereza, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK, Jiří KOHOUT a Pavel MENTLÍK

Vydání

ČAPV 2021, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kognitivní aktivizace, systematická mapující studie, produktivní kultura, vyučování, učení.

Klíčová slova anglicky

cognitive activation, systematic mapping review, productive culture, teaching, learning

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2022 10:24, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Nová, produktivní kultura vyučování a učení se vyznačuje mj. cílenou kognitivní aktivizací žáků. Předkládaná studie si klade za cíl zmapovat aktuální výzkum týkající se kognitivní aktivizace ve výuce. Prostřednictvím systematické mapující studie je analyzováno 53 studií získaných z databáze Web of Science. Prvotní výsledky ukazují, že výzkumům souvisejícím s kognitivní aktivizací dominují matematika a výuka cizích jazyků. Tématy, které studie výrazněji zkoumají, jsou podpora učitelů v tvorbě kognitivně náročnějších úloh a porovnání vlivu využití různě kognitivně náročných úloh na učení žáků.

Anglicky

Cognitive activation is one of the characteristics of a new, productive culture of teaching and learning. The study aims to map recent research in the area of cognitive activation in school instruction. Via a systematic mapping review, we analysed 53 studies from the Web of Science database. Preliminary results show that mathematics and language learning are dominant fields of research in cognitive activation. Among emerging research topics are teacher support in creating higher-order learning tasks and comparing the effectiveness of various cognitive level tasks on pupils learning.

Návaznosti

GA20-13038S, projekt VaV
Název: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení