k 2021

Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce

POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce

Název anglicky

Between perestrojka and transformation: The everyday life of schools during the velvet revolution

Vydání

XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

pozdní socialismus; post‑socialistická transformace; orální historie; dějiny školství; reformy vzdělávání

Klíčová slova anglicky

late socialism; post‑socialist transformation; oral history; history of education; educational reforms
Změněno: 24. 9. 2021 13:56, PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D.

Anotace

V originále

Po pádu komunismu v Československu se odehrály zásadní změny i v oblasti školství a vzdělávání. V příspěvku budou představeny dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na studium každodenního života učitelů základních škol v nejpoz‑ dější fázi státního socialismu a po sametové revoluci roku 1989. Vzpomínky pamětníků na první fázi post‑socialistické transformace nás zajímají zejména v kontextu organizačních a pedagogických změn. Obzvláště pak zpětný pohled tehdejších učitelů na proměny života ve škole – mj. personální změny, prosa‑ zování decentralizace a autonomie škol.

Anglicky

Fundamental changes in schooling and education proceeded after the fall of communism in Czechoslovakia. The paper aims to present partial results of research focusing on an examination of the everyday life of the teachers at primary schools before the Velvet Revolution in 1989 and during the time of subsequent transformation as the eyewitnesses themselves lived it. We will specifically focus on the perception of organizational or pedagogical changes in schools themselves, how senior members of staff were replaced, and how the passage to school autonomy proceeded.

Návaznosti

GA20-11275S, projekt VaV
Název: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata

Přiložené soubory