2021
Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce
POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce
Název anglicky
Between perestrojka and transformation: The everyday life of schools during the velvet revolution
Autoři
Vydání
XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
pozdní socialismus; post‑socialistická transformace; orální historie; dějiny školství; reformy vzdělávání
Klíčová slova anglicky
late socialism; post‑socialist transformation; oral history; history of education; educational reforms
Změněno: 24. 9. 2021 13:56, PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D.
V originále
Po pádu komunismu v Československu se odehrály zásadní změny i v oblasti školství a vzdělávání. V příspěvku budou představeny dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na studium každodenního života učitelů základních škol v nejpoz‑ dější fázi státního socialismu a po sametové revoluci roku 1989. Vzpomínky pamětníků na první fázi post‑socialistické transformace nás zajímají zejména v kontextu organizačních a pedagogických změn. Obzvláště pak zpětný pohled tehdejších učitelů na proměny života ve škole – mj. personální změny, prosa‑ zování decentralizace a autonomie škol.
Anglicky
Fundamental changes in schooling and education proceeded after the fall of communism in Czechoslovakia. The paper aims to present partial results of research focusing on an examination of the everyday life of the teachers at primary schools before the Velvet Revolution in 1989 and during the time of subsequent transformation as the eyewitnesses themselves lived it. We will specifically focus on the perception of organizational or pedagogical changes in schools themselves, how senior members of staff were replaced, and how the passage to school autonomy proceeded.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaV |
|