POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEK. Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies. In European Conference on Educational Research, 06 - 10 September 2021, University of Geneva, Switzerland. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies
Autoři POLOUČEK, Oto (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání European Conference on Educational Research, 06 - 10 September 2021, University of Geneva, Switzerland, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL webová prezentace konference
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119232
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky pozdní socialismus; post‑socialistická transformace; orální historie; dějiny školství; reformy vzdělávání
Klíčová slova anglicky late socialism; post‑socialist transformation; oral history; history of education; educational reforms
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 13. 4. 2022 09:42.
Anotace
The aim of the paper is to present partial results of research focusing on an examination of the everyday life of the teachers at primary schools (ISCED 1 and 2) before the Velvet Revolution in 1989 and during the time of subsequent transformation as the eyewitnesses themselves lived it. We will specifically focus on the perception of organisational or pedagogical changes in schools themselves, how senior members of staff were replaced, and how the passage to school autonomy proceeded. In this paper we will also look at the methodological issues of research, in particular the method of oral history. We will mention in brief the preparation of interviews, the execution of pilot interviews, the evaluation of these, and the subsequent adjustment of the structure of interviews. We will also consider the issue of research that is based on interviews at the time of the Covid-19 pandemic, which affects the organisation of the research and indeed the quality of the interviews.
Anotace česky
Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na prozkoumání každodenního života učitelů základní školy (ISCED 1 a 2) v období před sametovou revolucí v roce 1989 a v období následné transformace tak, jak je sami pamětníci prožili. Konkrétně se zaměřujeme na vnímání organizačních či pedagogických změn přímo ve školách, jak probíhala výměna vedoucích pracovníků a jak probíhal přechod k autonomii škol. V rámci příspěvku se budeme věnovat i metodologickým otázkám výzkumu, a to zejména metodě orální historie. Zmíníme stručně přípravu rozhovorů, realizaci pilotních rozhovorů, jejich zhodnocení a následné úpravy struktury rozhovorů. Nevyhneme se rovněž problematice výzkumu, který je založen na rozhovorech, v době šíření pandemie Covid- 19, což má vliv nejenom na organizaci výzkumu, ale i na kvalitu rozhovorů.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaVNázev: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 12:39