2022
Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence
FIŠAR, Miloš, Tommaso REGGIANI, Fabio SABATINI a Jiří ŠPALEKZákladní údaje
Originální název
Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence
Autoři
FIŠAR, Miloš (203 Česká republika, domácí), Tommaso REGGIANI (380 Itálie, domácí), Fabio SABATINI (380 Itálie) a Jiří ŠPALEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
INTERNATIONAL TAX AND PUBLIC FINANCE, DORDRECHT (NETHERLANDS), Springer, 2022, 0927-5940
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 1.000
Kód RIV
RIV/00216224:14560/22:00129007
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000719154400001
Klíčová slova česky
daňový únik; vliv médií; laboratorní experiment; daňová hra
Klíčová slova anglicky
tax compliance; media bias; taxation game; laboratory experiment
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 1. 2023 12:25, Mgr. Pavlína Kurková
Anotace
V originále
We study the impact of the media negativity bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. Instead, the exposure to negative news does not prompt any significant reaction compared to the neutral condition, suggesting that participants may perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news provision is a constant source of psychological priming and plays a vital role in taxpayers’ compliance decisions
Návaznosti
GA17-00496S, projekt VaV |
|