KOLAŘÍKOVÁ, Veronika. Vztah muzea a školy a jejich sepjetí s rámcovými vzdělávacími programy. In VZDĚLÁNÍ PRO BUDOUCNOST: Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vztah muzea a školy a jejich sepjetí s rámcovými vzdělávacími programy
Název česky Vztah muzea a školy a jejich sepjetí s rámcovými vzdělávacími programy
Název anglicky The relationship between the museum and the school: The Framework Education Programme for Basic Education
Autoři KOLAŘÍKOVÁ, Veronika.
Vydání VZDĚLÁNÍ PRO BUDOUCNOST: Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století, 2021.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Muzeum; muzejní edukace; škola; rámcový vzdělávací program.
Klíčová slova anglicky Museum; Museum education; School; The Framework Education Programme for Basic Education.
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 16. 3. 2022 18:19.
Anotace
Cílem příspěvku je představit problematiku spolupráce muzea a školy ve snaze poukázat na potencionální přínosy, které tato spolupráce přináší všem zúčastněným aktérům – muzeím, učitelům a především žákům. Nabídka muzejně edukačních aktivit muzeí je v českém prostředí na vzestupu. Edukační programy jsou přitom ve snaze přilákat školní skupiny mnohdy navázány na rámcové vzdělávací programy, nebo mají alespoň potenciál být s nimi propojeny. Jejich vzájemné sepjetí přitom není patrné pouze v rovině odborné (zisk informací v oborech, které muzeum prezentuje), ale také v oblasti rozvoje rozmanitých kompetencí žáků a jejich kultivace. V neposlední řadě jsou muzea vědomě či bezděčně zapojena také do procesu formování identit svých návštěvníků a to především identit národních. Vztah národní identity, muzejní expozice a jejich sepjetí s rámcovými vzdělávacími programy bude demonstrován na ukázce výzkumné analýzy uskutečněné ve stálé expozici Slezského zemského muzea v Opavě.
Anotace česky
Cílem příspěvku je představit problematiku spolupráce muzea a školy ve snaze poukázat na potencionální přínosy, které tato spolupráce přináší všem zúčastněným aktérům – muzeím, učitelům a především žákům. Nabídka muzejně edukačních aktivit muzeí je v českém prostředí na vzestupu. Edukační programy jsou přitom ve snaze přilákat školní skupiny mnohdy navázány na rámcové vzdělávací programy, nebo mají alespoň potenciál být s nimi propojeny. Jejich vzájemné sepjetí přitom není patrné pouze v rovině odborné (zisk informací v oborech, které muzeum prezentuje), ale také v oblasti rozvoje rozmanitých kompetencí žáků a jejich kultivace. V neposlední řadě jsou muzea vědomě či bezděčně zapojena také do procesu formování identit svých návštěvníků a to především identit národních. Vztah národní identity, muzejní expozice a jejich sepjetí s rámcovými vzdělávacími programy bude demonstrován na ukázce výzkumné analýzy uskutečněné ve stálé expozici Slezského zemského muzea v Opavě.
Anotace anglicky
The aim of the paper is to present the issue of cooperation between the museum and the school in an effort to point out the potential benefits that this cooperation brings to all participants involved - museums, teachers and especially students. The offer of museum educational activities is on the rise in the Czech Republic. In an effort to attract school groups, educational programs of museums are often linked to the framework education programmes, or at least have the potential to be connected with them. At the same time, their interconnection is not only evident at the professional level (gaining information in the fields presented by the museum), but also in the area of the development of pupils' diverse competencies and their cultivation. Last but not least, museums are consciously involved in the process of forming the identities of their visitors, especially national identities. The relationship between the national identity, the museum exposition and their connection with the framework educational programs will be demonstrated on the example of a research analysis carried out in the permanent exposition of the Silesian Museum in Opava.
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 18:18