k 2021

Výsledky vědy hledají cestu do výuky sociálních věd na ZŠ a SŠ aneb pohled z „druhé strany“ na zkušenost s tvorbou modelových lekcí

MENŠÍKOVÁ, Tereza a Lucie VIDOVIĆOVÁ

Základní údaje

Originální název

Výsledky vědy hledají cestu do výuky sociálních věd na ZŠ a SŠ aneb pohled z „druhé strany“ na zkušenost s tvorbou modelových lekcí

Název anglicky

Science results find their way into social studies teaching in primary and secondary schools: A view from the "other side" at the experience of creating model lectures

Autoři

MENŠÍKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, domácí) a Lucie VIDOVIĆOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Didaktická konference 2021. Vzdělání pro budoucnost : Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století (22.-23. září 2021, Brno), 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50401 Sociology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/21:00119851

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

sociální vědy; modelové lekce; osamělost ve starším věku; vzdělávání

Klíčová slova anglicky

social sciences; model lectures; loneliness in older age; education

Štítky

Změněno: 14. 3. 2022 10:20, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

V příspěvku se podělíme o svoji zkušenostní cestu s „překladem“ výsledků sociologického výzkumu do aplikovaných výstupů typu pilotní (modelové) lekce pro školy. Modelové lekce jsou jedním z uznávaných výstupů aplikovaného výzkumu, který je považován za důležitý most ke společenské relevanci vědeckých aktivit. Zatímco v některých oborech se možné aplikace nacházejí poměrně snadno, v oblasti společenských věd už nejsou všechny varianty tak nasnadě. V rámci několika empirických projektů se pokoušíme vytvořit takové materiály a přístupy, které by odpovídaly potřebám studujících i vyučujících, a zároveň korektně přenesly získané vědění. Prezentace je podpořena mezinárodním projektem GENPATH: Genderové cesty exkluze v sociálních vztazích ve stáří pohledem životní dráhy (TAČR Zéta TJ0300002).

Anglicky

In this paper, we will share our experience of "translating" the results of sociological research into applied outputs such as pilot (model) lectures for schools. Model lectures are one of the recognized outputs of applied research, which is considered an important bridge to the social relevance of scientific activities. While in some disciplines possible applications are relatively easy to find, in the social sciences not all options are so straightforward. In several empirical projects we are trying to develop materials and approaches that meet the needs of students and teachers, while correctly transferring the knowledge. This presentation is supported by the international project GENPATH: GENdered PATHways of Social exclusion in later life, and its consequences for health and wellbeing (TAČR Zéta TJ0300002).

Návaznosti

TJ03000002, projekt VaV
Název: Genderové cesty exkluze v sociálních vztazích ve stáří pohledem životní dráhy a jejich dopad na zdraví a pohodu. (Akronym: GENPATH)
Investor: Technologická agentura ČR, A life course perspective on the GENdered PATHways of Social exclusion in later life, and its consequences for health and wellbeing, GENDER-NET Plus