HALÁMEK, Petr and Martin ŠAUER. Tržní selhání na regionálním trhu parkování (Market failure in the regional parking market). Online. In Viktorie Klímová, Vladimír Žítek. XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, p. 346-351. ISBN 978-80-210-9896-1. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9896-2021-43.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tržní selhání na regionálním trhu parkování
Name in Czech Tržní selhání na regionálním trhu parkování
Name (in English) Market failure in the regional parking market
Authors HALÁMEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin ŠAUER (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, p. 346-351, 6 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50202 Applied Economics, Econometrics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/21:00125001
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-9896-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9896-2021-43
Keywords (in Czech) selhání trhu; doprava v klidu (parkování); místní trh
Keywords in English market failure; parking facilities; local market
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Changed: 14/3/2023 10:27.
Abstract
Cílem příspěvku je ověření existence tržního selhání na trhu parkování ve městě Brně s ohledem na možnost poskytnutí veřejné podpory na výstavbu nebo provoz parkovacích domů. Příspěvek se zabývá pouze jedním ze znaků tržního selhání, kterým je prokázání nedokonalé konkurence. Existence nedokonalé konkurence je podmíněna dominantním postavením na trhu (tržní podíl min. 40 %). Trh je vymezen na základě docházkové vzdálenosti jako klíčového faktoru pro použití parkovacího místa a na základě kategorizace jednotlivých typů parkovacích míst (zejména s ohledem na parkování v uličním prostoru a parkování na parkovištích a v parkovacích domech a parkování typu P+R). Provedená analýza existenci nedokonalé konkurence na trhu parkování v centrální části města Brna nepotvrdila.
Abstract (in English)
The aim of the paper is to verify the existence of a market failure in the parking market in the city of Brno with regard to the possibility of providing public support for the construction or operation of parking garages. The paper deals with only one of the signs of market failure, which is the demonstration of imperfect competition. The existence of imperfect competition is conditioned by the dominant position on the market (market share of at least 40%). The market is defined on the basis of walking distance as a key factor for the use of a parking space and on the basis of the categorization of individual types of parking spaces (especially with regard to street parking and parking in car parks and parking garages and P + R parking). The performed analysis did not confirm the existence of imperfect competition on the parking market in the central part of the city of Brno.
PrintDisplayed: 30/5/2024 18:07