J 2021

Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020

SYSLOVÁ, Zora a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020

Název česky

Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020

Název anglicky

A Review of Research on Preschool Education in the Czech Republic between 2011 and 2020

Autoři

SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2021, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00122542

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum

Klíčová slova anglicky

pre-primary education; review paper; educational research

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 2. 2022 14:31, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Studie přináší přehled témat a empirických poznatků z výzkumů provedených v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020. Navazuje na přehledovou studii výzkumů předškolního vzdělávání v letech 2000–2010. Studie vychází z analýzy výzkumných statí, které byly ve sledovaném období publikovány v odborných časopisech a relevantních sbornících. Předkládaná studie odpovídá na výzkumné otázky: (1) Jaká témata byla ve výzkumech řešena a jaké cíle byly sledovány? (2) Jaké metody byly využívány a na jakých souborech byly studie realizovány? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Na základě analýzy těchto studií dospěly autorky ke zjištěním, že během sledovaného období byl přesunut publikační důraz do odborných časopisů, nicméně nedošlo k výrazné změně v oblasti zpracovávaných témat. V oblasti metodologie provedených výzkumů je možné sledovat posun ke kvalitativní až smíšené metodologii.

Anglicky

Th e study provides an overview of topics and empirical fi ndings from research conducted in the fi eld of preschool education in the Czech Republic in 2011-2020. It follows up an overview study of research on preschool education in the years 2000-2010. The study analysed research studies that were published in professional journals and relevant proceedings in the period under review. Th e study answers the research questions: (1) What topics were addressed in the research and what goals were pursued? (2) What methods were used and on what samples were the studies performed? (3) What signifi cant fi ndings and conclusions emerged from these studies? On the basis of their analysis of these studies, the authors came to the conclusion that during the period under review, the emphasis on publishing was shifted to professional journals; however, there was no signifi cant change in the area of topics covered. In the area of research methodology, it is possible to observe a shift to a qualitative or mixed methodology.