2021
Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020
SYSLOVÁ, Zora a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020
Název česky
Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020
Název anglicky
A Review of Research on Preschool Education in the Czech Republic between 2011 and 2020
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2021, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00122542
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum
Klíčová slova anglicky
pre-primary education; review paper; educational research
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 2. 2022 14:31, Dana Nesnídalová
V originále
Studie přináší přehled témat a empirických poznatků z výzkumů provedených v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020. Navazuje na přehledovou studii výzkumů předškolního vzdělávání v letech 2000–2010. Studie vychází z analýzy výzkumných statí, které byly ve sledovaném období publikovány v odborných časopisech a relevantních sbornících. Předkládaná studie odpovídá na výzkumné otázky: (1) Jaká témata byla ve výzkumech řešena a jaké cíle byly sledovány? (2) Jaké metody byly využívány a na jakých souborech byly studie realizovány? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Na základě analýzy těchto studií dospěly autorky ke zjištěním, že během sledovaného období byl přesunut publikační důraz do odborných časopisů, nicméně nedošlo k výrazné změně v oblasti zpracovávaných témat. V oblasti metodologie provedených výzkumů je možné sledovat posun ke kvalitativní až smíšené metodologii.
Anglicky
Th e study provides an overview of topics and empirical fi ndings from research conducted in the fi eld of preschool education in the Czech Republic in 2011-2020. It follows up an overview study of research on preschool education in the years 2000-2010. The study analysed research studies that were published in professional journals and relevant proceedings in the period under review. Th e study answers the research questions: (1) What topics were addressed in the research and what goals were pursued? (2) What methods were used and on what samples were the studies performed? (3) What signifi cant fi ndings and conclusions emerged from these studies? On the basis of their analysis of these studies, the authors came to the conclusion that during the period under review, the emphasis on publishing was shifted to professional journals; however, there was no signifi cant change in the area of topics covered. In the area of research methodology, it is possible to observe a shift to a qualitative or mixed methodology.