2021
De diversis unum? Re-semantizing the Classical Past in Late Antique Literature and the Visual Arts
FOLETTI, Ivan a Marie OKÁČOVÁZákladní údaje
Originální název
De diversis unum? Re-semantizing the Classical Past in Late Antique Literature and the Visual Arts
Autoři
Vydání
2021
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
kumulativní estetika; synkretismus; otevřené dílo; spoliace; fragmentarizace; poetika detailu
Klíčová slova anglicky
cumulative aesthetics; syncretism; open artefact; spoliation; fragmentation; poetics of the detail
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 12. 3. 2022 07:39, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
The paper examined those phenomena of late antique aesthetics which seem to run parallel in different cultural spheres, namely literature, architecture, and the visual arts, thus speaking for – especially in the Latin West – a coherent cultural transformation triggered off by the onset of Christianity. The focus was especially on various manifestations of “cumulative aesthetics”, which are particularly symptomatic of the period and its new way of looking at things, such as cultural spoliation, poetics of the detail, and fragmentation patterns, as well as on the changing role of the recipients of art and the general movement towards an "open artifact".
Česky
Příspěvek se věnoval několika fenoménům pozdně antické estetiky, které se prolínají různými kulturními oblastmi, konkrétně literaturou, architekturou a vizuální kulturou, což - minimálně v západní části římského impéria - svědčí o relativně koherentní kulturní transformaci, vyvolané nástupem křesťanství. V centru pozornosti byly projevy tzv. kumulativní estetiky, zvláště příznačné pro pozdní antiku a její nový pohled na svět, tedy kulturní spoliace, fragmentarizace a poetika detailu. Právě tyto jevy vyvolaly změny v požadavcích na recipienty kulturních děl, stejně jako samotný posun směrem k "otevřenému dílu".