J 2022

Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching?

KNECHT, Petr a Michaela SPURNÁ

Základní údaje

Originální název

Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching?

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

International Research in Geographical and Environmental Education, London, Taylor & Francis, Routledge, 2022, 1038-2046

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.800

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00129009

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000705141100001

Klíčová slova anglicky

Geography education; teachers' conceptions; conceptions of geography

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 7. 2023 13:53, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.

Anotace

V originále

Many countries worldwide consider the demand for lowering the qualification level of teachers as a possible solution to the long-term lack of qualified teachers, aging teaching staff, and high teacher drop-out rate. In Czechia, geography is increasingly being taught by non-specialist teachers; therefore, we compared specialized and non-specialized geography teachers' teaching conceptions. Drawing on previous robust qualitative research, we developed a questionnaire measuring teachers' conceptions of geography teaching and surveyed Czech lower secondary in-service geography teachers (n = 530). Path analysis revealed that specialized geography teachers report longer and stronger relationships between the conceptions that may represent a wider range of geographies available to students. Non-specialized teachers demonstrated only a narrow and limited epistemological awareness of the subject. Our research serves as evidence supporting the inevitability of teachers' specialization in the discipline.

Návaznosti

GA18-08315S, projekt VaV
Název: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů