J 2021

Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách

SYSLOVÁ, Zora, Eva NOVÁKOVÁ a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách

Název česky

Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách

Název anglicky

The influence of the classroom age arrangement on preschool education

Autoři

SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí), Eva NOVÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00122679

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

heterogenní třídy; homogenní třídy; předškolní vzdělávání; přehledová studie

Klíčová slova anglicky

mixed-aged classrooms; same-age classrooms; preschool education; review study

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2022 11:55, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy zaměřené na problematiku věkově heterogenních a homogenních tříd v mateřských školách. Této oblasti není v českém předškolním vzdělávání věnován žádný relevantní výzkum, přestože se s povinnou předškolní docházkou (od roku 2017) zvýšila četnost diskusí o vhodnosti heterogenního uspořádání tříd. Studie využívá 14 časopiseckých studií a dvou kapitol v monografiích ze šesti zemí, aby odpověděla na následující otázky: (1) Jaké cíle byly ve studiích sledovány? (2) Jaká podstatná z jištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Shrnutí nálezů z vybraných studií naznačují směr, jakým by se mohl ubírat výzkum předškolního vzdělávání v českém prostředí mateřských škol.

Anglicky

The main aim of this review study is to map research that was conducted on mixed-age and same-age preschool classrooms. In the Czech Republic, very little attention has been dedicated to these settings, although after the 2017 implementation of the compulsory preschool year, more attention and discussion is being paid to this research field. A total of 14 studies and 2 chapters from 6 countries were selected and analyzed to answer following questions: (1) What aims are pursued in these studies? and (2) What are the main results of the analyzed studies? A summary of the research findings indicates the orientation of possible preschool school level research in the Czech Republic.