2021
Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách
SYSLOVÁ, Zora, Eva NOVÁKOVÁ a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách
Název česky
Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách
Název anglicky
The influence of the classroom age arrangement on preschool education
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí), Eva NOVÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00122679
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
heterogenní třídy; homogenní třídy; předškolní vzdělávání; přehledová studie
Klíčová slova anglicky
mixed-aged classrooms; same-age classrooms; preschool education; review study
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2022 11:55, Dana Nesnídalová
V originále
Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy zaměřené na problematiku věkově heterogenních a homogenních tříd v mateřských školách. Této oblasti není v českém předškolním vzdělávání věnován žádný relevantní výzkum, přestože se s povinnou předškolní docházkou (od roku 2017) zvýšila četnost diskusí o vhodnosti heterogenního uspořádání tříd. Studie využívá 14 časopiseckých studií a dvou kapitol v monografiích ze šesti zemí, aby odpověděla na následující otázky: (1) Jaké cíle byly ve studiích sledovány? (2) Jaká podstatná z jištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Shrnutí nálezů z vybraných studií naznačují směr, jakým by se mohl ubírat výzkum předškolního vzdělávání v českém prostředí mateřských škol.
Anglicky
The main aim of this review study is to map research that was conducted on mixed-age and same-age preschool classrooms. In the Czech Republic, very little attention has been dedicated to these settings, although after the 2017 implementation of the compulsory preschool year, more attention and discussion is being paid to this research field. A total of 14 studies and 2 chapters from 6 countries were selected and analyzed to answer following questions: (1) What aims are pursued in these studies? and (2) What are the main results of the analyzed studies? A summary of the research findings indicates the orientation of possible preschool school level research in the Czech Republic.