Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1803381, author = {Navrátil, Pavel and Pazlarová, Hana and Matulayová, Tatiana and Matoušek, Oldřich}, article_location = {Brno, Ostrava}, article_number = {6}, keywords = {reflexivity; reflective practice; social work; professionalization}, language = {cze}, issn = {1213-6204}, journal = {Sociální práce – Sociálna práca}, title = {Reflektivní praxe v ČR a její důsledky pro vzdělávání v sociální práci}, url = {https://socialniprace.cz/article/reflektivni-praxe-v-cr-a-jeji-dusledky-pro-vzdelavani-v-socialni-praci/}, volume = {21}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1803381 AU - Navrátil, Pavel - Pazlarová, Hana - Matulayová, Tatiana - Matoušek, Oldřich PY - 2021 TI - Reflektivní praxe v ČR a její důsledky pro vzdělávání v sociální práci JF - Sociální práce – Sociálna práca VL - 21 IS - 6 SP - 61-83 EP - 61-83 PB - Asociace vzdělavatelů v sociální práci SN - 12136204 KW - reflexivity KW - reflective practice KW - social work KW - professionalization UR - https://socialniprace.cz/article/reflektivni-praxe-v-cr-a-jeji-dusledky-pro-vzdelavani-v-socialni-praci/ N2 - CÍLE: Cílem je odpovědět na otázku: Zda a jak je reflektivní pojetí sociální práce reprezentováno v postojích sociálních pracovníků a jaké by mohly mít tyto reprezentace konsekvence pro vysokoškolské vzdělávání sociálních pracovníků. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Vycházíme z teorie reflektivní praxe (Schön, 1983). Její charakteristikou je, že integruje řadu protikladných tendencí (např. teorie-praxe), kterým pracovníci čelí (Fook 2007). V ČR nemáme dostatek empirických studií, které využití reflektivní praxe mapují. METODY: Pro výzkum jsme využili kvantitativní strategii. Sběr dat byl proveden formou stratifikovaného výběrového šetření. Šlo zejména o sociální pracovníky v systému sociálních služeb, dále v resortech MZ, MŠ, MV, MS, MPSV a také v obecní samosprávě. Získali jsme 689 platných dotazníků. VÝSLEDKY: Zásadním zjištěním je, že sociální pracovníci v ČR využívají prvky reflektivní praxe. Jde např. o snahu o partnerství s klientem při volbě cílů a nástrojů intervence, využívají rozmanité formy (sebe)reflexe a přejímají odpovědnost za vlastní odborný růst. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Zjištění poskytují zásadní obraz o vývoji české sociální práce. V průběhu třiceti uplynulých let došlo k tranzici od paternalistické pozice sociální práce směrem k otevřenější reflektivní formě praxe. Domníváme se, že se nejedná pouze o dobrou zprávu, ale jde současně i o důležitý poznatek z hlediska dalšího formování vzdělávací strategie. ER -
NAVRÁTIL, Pavel, Hana PAZLAROVÁ, Tatiana MATULAYOVÁ a Oldřich MATOUŠEK. Reflektivní praxe v ČR a její důsledky pro vzdělávání v sociální práci. \textit{Sociální práce – Sociálna práca}. Brno, Ostrava: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2021, roč.~21, č.~6, s.~61-83. ISSN~1213-6204.
|