MATOUŠEK, Oldřich a Pavel NAVRÁTIL. Možnosti dalšího vývoje systému vysokoškolského vzdělávání. In Matoušek, Oldřich; Matulayová, Tatiana; Navrátil, Pavel; Pazlarová, Hana. Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Praha: UK, Nakladatelství Karolinum, 2021, s. 127-134. ISBN 978-80-246-4904-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Možnosti dalšího vývoje systému vysokoškolského vzdělávání
Název anglicky Options for further development of the system of higher education
Autoři MATOUŠEK, Oldřich (203 Česká republika) a Pavel NAVRÁTIL (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci, od s. 127-134, 8 s. 2021.
Nakladatel UK, Nakladatelství Karolinum
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50902 Social sciences, interdisciplinary
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/21:00119873
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-246-4904-7
Klíčová slova česky sociální práce; vzdělávání; profese; profesionalita; profesní způsobilost;
Klíčová slova anglicky social work; education; profession; professionalism; professional capability;
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D., učo 17824. Změněno: 11. 4. 2022 10:41.
Anotace
Cílem této kapitoly je návrh cílů dalšího rozvoje vzdělávání v sociální práci v rámci vysokoškolského vzdělávání. Při formulaci návrhů na zlepšení systému vzdělávání sociálních pracovníků je nutné respektovat více zřetelů než pouze to, jakou podobu má aktuálně trh práce. Tato publikace je založena na předpokladu, že při vzdělávání sociálních pracovníků mají být zohledněny požadavky kladené na ně v praxi. Když tato vazba chybí nebo nefunguje, edukační realita je odtržena od reality faktického výkonu profese. Nicméně tzv. trh práce představuje poměrně proměnlivý jev. Změny ve fungování společnosti mohou na jedné straně vyvolávat nové potřeby reakce od různých zainteresovaných aktérů (nejen od sociálních pracovníků), zároveň se mohou měnit tzv. lidské a materiální zdroje, které budou k dispozici pro naplňování nových výzev. Pokud by se aktuální nebo předpovídaný stav trhu práce stal jen jediným zřetelem při konstrukci vzdělávacího programu, šlo by o redukci perspektivy znehodnocující jiné, neméně významné cíle vzdělávání.
Anotace anglicky
The aim of this chapter is to propose objectives for the further development of social work education in higher education. In formulating proposals for improving the system of social work education, it is necessary to take into account more considerations than just the current shape of the labour market. This publication is based on the premise that the education of social workers should take into account the demands placed on them in practice. When this link is absent or does not work, the educational reality is divorced from the reality of the actual practice of the profession. However, the so-called labour market is a relatively fluid phenomenon. On the one hand, changes in the functioning of society may trigger new demands for responses from various stakeholders (not only social workers), while at the same time the so-called human and material resources available to meet the new challenges may change. If the current or predicted state of the labour market were to become the only consideration in the construction of an educational programme, this would be a reduction of perspective that would devalue other, equally important educational objectives.
Návaznosti
TL01000146, projekt VaVNázev: Profesionalizace sociální práce v České republice (Akronym: PROSO)
Investor: Technologická agentura ČR, Profesionalizace sociální práce v České republice
VytisknoutZobrazeno: 13. 7. 2024 15:20