C 2021

Možnosti dalšího vývoje systému vysokoškolského vzdělávání

MATOUŠEK, Oldřich a Pavel NAVRÁTIL

Základní údaje

Originální název

Možnosti dalšího vývoje systému vysokoškolského vzdělávání

Název anglicky

Options for further development of the system of higher education

Autoři

MATOUŠEK, Oldřich (203 Česká republika) a Pavel NAVRÁTIL (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci, od s. 127-134, 8 s. 2021

Nakladatel

UK, Nakladatelství Karolinum

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50902 Social sciences, interdisciplinary

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/21:00119873

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-246-4904-7

Klíčová slova česky

sociální práce; vzdělávání; profese; profesionalita; profesní způsobilost;

Klíčová slova anglicky

social work; education; profession; professionalism; professional capability;

Štítky

Změněno: 11. 4. 2022 10:41, doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem této kapitoly je návrh cílů dalšího rozvoje vzdělávání v sociální práci v rámci vysokoškolského vzdělávání. Při formulaci návrhů na zlepšení systému vzdělávání sociálních pracovníků je nutné respektovat více zřetelů než pouze to, jakou podobu má aktuálně trh práce. Tato publikace je založena na předpokladu, že při vzdělávání sociálních pracovníků mají být zohledněny požadavky kladené na ně v praxi. Když tato vazba chybí nebo nefunguje, edukační realita je odtržena od reality faktického výkonu profese. Nicméně tzv. trh práce představuje poměrně proměnlivý jev. Změny ve fungování společnosti mohou na jedné straně vyvolávat nové potřeby reakce od různých zainteresovaných aktérů (nejen od sociálních pracovníků), zároveň se mohou měnit tzv. lidské a materiální zdroje, které budou k dispozici pro naplňování nových výzev. Pokud by se aktuální nebo předpovídaný stav trhu práce stal jen jediným zřetelem při konstrukci vzdělávacího programu, šlo by o redukci perspektivy znehodnocující jiné, neméně významné cíle vzdělávání.

Anglicky

The aim of this chapter is to propose objectives for the further development of social work education in higher education. In formulating proposals for improving the system of social work education, it is necessary to take into account more considerations than just the current shape of the labour market. This publication is based on the premise that the education of social workers should take into account the demands placed on them in practice. When this link is absent or does not work, the educational reality is divorced from the reality of the actual practice of the profession. However, the so-called labour market is a relatively fluid phenomenon. On the one hand, changes in the functioning of society may trigger new demands for responses from various stakeholders (not only social workers), while at the same time the so-called human and material resources available to meet the new challenges may change. If the current or predicted state of the labour market were to become the only consideration in the construction of an educational programme, this would be a reduction of perspective that would devalue other, equally important educational objectives.

Návaznosti

TL01000146, projekt VaV
Název: Profesionalizace sociální práce v České republice (Akronym: PROSO)
Investor: Technologická agentura ČR, Profesionalizace sociální práce v České republice

Přiložené soubory

Moznosti_dalsiho_vyvoje_systemu_vysokoskolskeho_vzdelavani.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru