D 2021

Nostitzův chebský kabinet ze zámku Jaroměřice

MATUS, Dominik and Radek RYŠÁNEK

Basic information

Original name

Nostitzův chebský kabinet ze zámku Jaroměřice

Name (in English)

Cabinet of Otto von Nostitz the Younger

Authors

MATUS, Dominik and Radek RYŠÁNEK

Edition

Nábytek s příběhy, p. 8–55, 2021

Publisher

Národní památkový ústav, územní památková správa v Českých Budějovicích

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-87890-34-9
Změněno: 17/11/2021 03:02, Mgr. Dominik Matus, DiS.

Abstract

CZ EN

In Czech

Text se zabývá kabinetní skříní Otty mladšího z Nostic ze zámku Jaroměřice nad Rokytnou je ukázkou kvalitního nábytku s technikou chebské reliéfní intarzie z tvorby průkopníka této techniky, Adama Ecka. Restaurátorský průzkum odhalil mimo řadu poškození také drobné opravy a úpravy, z nichž nejvýznamnější je postavení kabinetu na vlastní podstavec a odstranění vyřezávaných nohou. Některé z těchto úprav byly provedeny nejspíše samotným autorem, kupříkladu záplata klíčového otvoru nebo pásy při okrajích intarzovaných panelů. Materiály konstrukce byly identifikovány jako borovice a lípa, z které je vytvořen korpus skříně. Neobvyklou konstrukci mají křídla, která nejsou tvořena rámem a výplní, ale trojvrstvou sendvičovou konstrukcí ze smrkového jádra a vnějších vrstev lipového dřeva. Skříň obsahuje také zajímavý ikonografický program. Motivy intarzií uvnitř kabinetu byly identifikovány jako alegorií 12 měsíců podle grafik Gerarda de Jode, na vnitřní straně křídel jsou výjevy z bitvy o Cheb z července 1647 mezi císařskou a švédskou armádou. Všechny intarzie byly provedeny nejspíše podle grafických předloh, jak bylo obvyklé, obdobná bitevní scéna na vnitřní straně víka se totiž nachází také na dalších předmětech s chebskou intarzií. Na vnější straně křídel, tedy na čele skříně, jsou v reliéfní intarzii provedeny personifikace čtyř ročních období a také podrobný rodokmen Otty ml. z Nostic, ke kterému se vztahuje také nápisová kartuše s titulaturou. Podle titulatury bylo možné skříň datovat do let 1653-1654. Podle této datace, formy a stylu je skříň přisuzována dílně Adama Ecka, jeho autorství však potvrzuje rovněž použití razidel, která se nacházejí také na intarzovaných panelech s 12 měsíci z Victoria and Albert museum. Otto Nostic byl císařským radou, českým hrabětem a později hejtmanem knížectví svídnického a javorského. Hejtmanskou funkci vykonával ze zámku v dolnoslezském Jaworu, kde nashromáždil objemnou knihovnu zaměřenou především na teologii, historii a přírodní vědy. Zde Otto vytvořil také pozoruhodný kabinet kuriozit jehož součástí byla nepochybně i tato skříň, kterou mu nejspíše pořídil bratr Johann Hartwig von Nostitz, podporovatel rodiny Ecků a na dvoře vysoce postavený sběratel umění. Po Ottově smrti se skříň dostala nejspíše do majetku jeho bratra a konečně do sbírky rodu Widmann-Sedlnitzky. Na základě zkoumání jehož shrnutím je tento text, je možné konstatovat, že kabinet z Otty Nostice patří k významným a důležitým dílům tzv. chebské intarzie.

In English

The text deals with the historical cabinet of Otto von Nostitz the Younger from the Castle of Jaroměřice nad Rokytnou which is an example of a quality furniture with the Cheb relief intarsia technique from the workshop of the pioneer of this technique, Adam Eck. Aside from a number of damages, the restoration survey also revealed minor repairs and modifications, the most significant of which is the placement of the historical cabinet on its own base, and the removal of its carved legs. Some of these modifications were probably made by the artist himself, such as the patch of the keyhole or the strips at the edges of the intarsiated panels. The structural materials have been identified as a pine and linden, the latter being the material of the cabinet body. The door wings are of unusual construction – they are made of a three-layer sandwich construction of a spruce core and outer layers of the linden wood instead of a frame and panel. The cabinet also contains an interesting iconographic programme. The intarsia motifs inside the cabinet have been identified to be the 12 month allegories based on the art work by Gerard de Jode, while the motifs inside of the door wings feature scenes from the Battle of Cheb in July 1647 between the Imperial and Swedish armies. All the intarsias were most probably created as usual according to graphic prints because a similar battle scene as that on the inside of the lid can also be found on other objects with the Cheb intarsia. There are personifications of the four seasons as well as a detailed genealogy of Otto von Nostitz the Younger whom the inscription also relates to, created in the relief intarsia on the cabinet front. According to the inscription, the cabinet could be dated to the period between 1653–1654. According to this dating, form and style, the cabinet is attributed to the workshop of Adam Eck, however, his authorship is also confirmed by the use of stamping tools which are also present on the intarsiated panels with 12 months from the Victoria and Albert Museum. Otto von Nostitz the Younger was an Imperial Councillor, a Bohemian Count and later the Marshal of the Principality of Swidnica and Jawor. He served as marshal from his castle in Jawor, Lower Silesia, where he amassed a large library with a main focus on theology, history and natural sciences. Here, Otto had also created a remarkable cabinet of curiosities which this cabinet casket was undoubtedly a part of. This cabinet was probably acquired for Otto by Johann Hartwig von Nostitz, his brother, a supporter of the Eck family and a highranking art collector at the court. After Otto‘s death, the cabinet most likely passed into the possession of his brother and, finally, to the collection of the Widmann-Sedlnitzky family. On the basis of the research summarised in this text, it can be concluded that the cabinet of Otto von Nostitz is one of the important and significant pieces of the so-called Cheb intarsia.