ČERNÝ, Michal. Digital Competences of Students of Library Studies : Comparison of Research Results for 2018–2020. Education Sciences. MDPI, 2021, roč. 11, č. 11, s. 1-13. ISSN 2227-7102. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/educsci11110729.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Digital Competences of Students of Library Studies : Comparison of Research Results for 2018–2020
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Education Sciences, MDPI, 2021, 2227-7102.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119875
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3390/educsci11110729
UT WoS 000723760700001
Klíčová slova anglicky digital competence; DigComp; information literacy; university education; LIS; education of librarians
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 11. 5. 2022 09:08.
Anotace
This study focuses on the analysis of changes in the digital competence profile of students of Information and Library Studies at Masaryk University in Czechia. As a research tool, we used the DigComp self-assessment questionnaire that students were asked to fill in after completing the course. Our research shows that students are insufficiently prepared for work as highly qualified information specialists. At the same time, we found that their competence profile remained very stable between 2018 and 2020. This finding indicates that students do not readily respond to new societal changes at the level of individual competences. The research results are based on data collected from 152 students during three runs of a compulsory course at the university. Information Science and Library Science students have long perceived their competences to be strongest in the domains of information and data literacy and communication and collaboration. Programming is the weakest competency among the competences, followed by solving technical problems and engaging in active citizenship through digital technologies. These findings can be used to innovate the curriculum to meet the demands of digitally competent information workers.
Návaznosti
TL02000040, projekt VaVNázev: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Akronym: TIGUP)
Investor: Technologická agentura ČR, Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 12:48