FOLETTI, Ivan, Ondřej JAKUBEC a Radka NOKKALA MILTOVÁ. Introduction. A Few Opening Historiographical Remarks. In Ivan Foletti, Ondřej Jakubec, Radka Nokkala Miltová. Central Europe as a Meeting Point of Visual Cultures Circulation of Persons, Artifacts, and Ideas. Řím: Viella, 2021, s. 7-15. Studia Artium Medieavalium Brunensia 11. ISBN 978-88-3313-937-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Introduction. A Few Opening Historiographical Remarks
Autoři FOLETTI, Ivan, Ondřej JAKUBEC a Radka NOKKALA MILTOVÁ.
Vydání Řím, Central Europe as a Meeting Point of Visual Cultures Circulation of Persons, Artifacts, and Ideas, od s. 7-15, 9 s. Studia Artium Medieavalium Brunensia 11, 2021.
Nakladatel Viella
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-88-3313-937-1
Klíčová slova anglicky Vienna School of Art History; Max Dvořák; Jiří Kroupa; Central Europe; Nationalism; From National to Transcultural
Změnil Změnil: doc. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Změněno: 22. 4. 2022 11:27.
Anotace
Between 1900 and the inter-war period, we observe a radical shift in the perception of Central European art: the First World War catalyzed a new understanding of “cultural” heritage largely in national terms (i.e. “national heritage”). Paradoxically, such a tendency grew even stronger after the Second World War. The Nazi genocide, followed by the expulsion of German and other minorities from Central European countries, transformed modern society from the ground up. After the fall of the Iron Curtain in 1989, scholars sought to put forward an updated, “transcultural” perspective on the space of Mitteleuropa. Jiří Kroupa was certainly one of the leading figures in this process, since his scholarship systematically connected Moravia with France, Italy, Germany, Austria, and beyond. As an intellectual heir of Viennese scholars such as Max Dvořák, he constructed a non-nationalistic perspective on Central European art, combining local approaches with a truly global erudition.
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 02:15