MÜHLOVÁ, Klára Hedvika. Středoevropská identita české hudební teorie. In Mezinárodní vědecká konference Střední Evropa včera a dnes : proměny koncepcí III. (jazyk – literatura – kultura – politika – filozofie). Konference pořádaná Středoevropským centrem slovanských studií, Českou asociací slavistů, Ústavem slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a Slavistickou společností Franka Wollmana. Konáno online. 24.-25.11.2021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Středoevropská identita české hudební teorie
Název česky Středoevropská identita české hudební teorie
Název anglicky Central European Identity of Czech Music Theory
Autoři MÜHLOVÁ, Klára Hedvika.
Vydání Mezinárodní vědecká konference Střední Evropa včera a dnes : proměny koncepcí III. (jazyk – literatura – kultura – politika – filozofie). Konference pořádaná Středoevropským centrem slovanských studií, Českou asociací slavistů, Ústavem slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a Slavistickou společností Franka Wollmana. Konáno online. 24.-25.11.2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Program konference
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky hudební teorie; výzkum; muzikologie; Střední Evropa
Klíčová slova anglicky Music Theory; Research; Musicology; Central Europe
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 19. 4. 2022 13:14.
Anotace
Přínos a charakter lokálního vědění o hudbě představuje, v kontextu globálního studia hudebních kultur, velmi aktuální otázku. Do popředí zajmu badatelů se dnes dostávají hudebně-teoretické koncepty pocházející z areálů, kterým v minulosti nebyla věnována dostatečná pozornost. Příkladem může být hudebně-teoretické dědictví mimoevropských oblastí, často lokalit s koloniální minulostí, kladoucích si otázku vlastní identity a původnosti ve vztahu k domorodé kultuře. V evropské perspektivě pak dospívají nového zhodnocení teorie rozvíjené na územích se socialistickou historií, jejichž intelektuální dění stálo dlouho mimo zorné pole západního výzkumu. Česká, potažmo československá, hudební teorie tak pomyslně hledá své místo na nově chápané mapě Evropy v globalizovaném kontextu. Příspěvek se na příkladu vybraných českých hudebně-teoretických koncepcí a trendů pokusí zhodnotit proměny, přínosy a využitelnost konceptu Střední Evropy v muzikologickém bádání.
Anotace anglicky
Specificities of local knowledge of music is, in the context of the global study of musical cultures, a very actual question. Today, music-theoretical concepts from areas that did not receive sufficient attention in the past come to the forefront of researchers' interest. An example is the music-theoretical heritage of non-European areas, often localities with a colonial past, questioning one's own identity and originality in relation to indigenous culture. From a European perspective, it arrives a new evaluation of the theories developed in the territories with a socialist history, whose intellectual climate have long been out of the field of Western research. Czech, and therefore Czechoslovak, music theory is thus looking for its place on the newly understood map of Europe in a globalized context. The paper will try to evaluate the changes, benefits and usability of the concept of Central Europe in musicological research on the example of selected Czech music-theoretical concepts and trends.
Návaznosti
MUNI/A/1254/2020, interní kód MUNázev: Kognitivní procesy v koncepcích české hudební teorie 2. poloviny 20. století
Investor: Masarykova univerzita, Kognitivní procesy v koncepcích české hudební teorie 2. poloviny 20. století
VytisknoutZobrazeno: 9. 10. 2024 16:00