b 2021

Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci

JAGOŠOVÁ, Lucie a Eliška HLUŠÍ

Základní údaje

Originální název

Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci

Název česky

Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci

Název anglicky

Blind visitor in the museum: methodical tips for museums presentation and education

Autoři

JAGOŠOVÁ, Lucie a Eliška HLUŠÍ

Vydání

Brno, 53 s. 2021

Nakladatel

Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učebnice

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7028-556-5

Klíčová slova česky

nevidomý návštěvník; muzeum; inkluzivní muzeum; inkluzivní muzejní pedagogika; muzejní prezentace; muzejní edukace

Klíčová slova anglicky

blind visitor; museum; inclusive museum; inclusive museum pedagogy; museum presentations; museum education
Změněno: 4. 12. 2021 23:51, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

Anotace

V originále

Muzea jsou ze svého principu institucemi prvořadě vizuálními; pracují dominantně s hmotnými sbírkami a jejich zprostředkováváním veřejnosti vizuální cestou. To s ohledem na nevidomé návštěvníky přináší nesporné výzvy a vyžaduje celkovou proměnu filosofie přístupu muzea k publiku, pro které je při poznávání a učení zrak smyslem oslabeným nebo absentujícím. V metodice se zaměřujeme na nevidomé a to z toho důvodu, že obvykle vyžadují zcela odlišný přístup a podmínky pro zpřístupnění, než všechny ostatní skupiny návštěvníků se zrakovými vadami. Metodika shrnuje základní informace a přináší praktické tipy pro práci s nevidomými návštěvníky v muzeu. Dozvíte se, jak lépe zpřístupnit muzeum a odstranit fyzické bariéry, porozumíte tomu, jak nevidomý vnímá a učí se a získáte impulsy pro vlastní edukační práci s nevidomými návštěvníky v muzeu.

Anglicky

Museums are, in principle, primarily visual institutions; they work predominantly with the material collections and their communication to the public in a visual way. This with regard to the blind poses undeniable challenges and requires a complete change in the museum’s philosophy of for whom sight is a weakened or absent sense in cognition and learning. In the methodology we focus on the blind because they usually require a completely different approach and support conditions for accessibility than all other groups of visually impaired visitors. The methodology summarizes basic information and provides practical tips for working with blind visitors in the museum. You will learn how to make the museum more accessible and remove physical barriers, you will understand how the blind person perceives and learns and you will get impulses for their own educational work with blind visitors in the museum.