2021
Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci
JAGOŠOVÁ, Lucie a Eliška HLUŠÍZákladní údaje
Originální název
Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci
Název česky
Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci
Název anglicky
Blind visitor in the museum: methodical tips for museums presentation and education
Autoři
JAGOŠOVÁ, Lucie a Eliška HLUŠÍ
Vydání
Brno, 53 s. 2021
Nakladatel
Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Učebnice
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7028-556-5
Klíčová slova česky
nevidomý návštěvník; muzeum; inkluzivní muzeum; inkluzivní muzejní pedagogika; muzejní prezentace; muzejní edukace
Klíčová slova anglicky
blind visitor; museum; inclusive museum; inclusive museum pedagogy; museum presentations; museum education
Změněno: 4. 12. 2021 23:51, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
V originále
Muzea jsou ze svého principu institucemi prvořadě vizuálními; pracují dominantně s hmotnými sbírkami a jejich zprostředkováváním veřejnosti vizuální cestou. To s ohledem na nevidomé návštěvníky přináší nesporné výzvy a vyžaduje celkovou proměnu filosofie přístupu muzea k publiku, pro které je při poznávání a učení zrak smyslem oslabeným nebo absentujícím. V metodice se zaměřujeme na nevidomé a to z toho důvodu, že obvykle vyžadují zcela odlišný přístup a podmínky pro zpřístupnění, než všechny ostatní skupiny návštěvníků se zrakovými vadami. Metodika shrnuje základní informace a přináší praktické tipy pro práci s nevidomými návštěvníky v muzeu. Dozvíte se, jak lépe zpřístupnit muzeum a odstranit fyzické bariéry, porozumíte tomu, jak nevidomý vnímá a učí se a získáte impulsy pro vlastní edukační práci s nevidomými návštěvníky v muzeu.
Anglicky
Museums are, in principle, primarily visual institutions; they work predominantly with the material collections and their communication to the public in a visual way. This with regard to the blind poses undeniable challenges and requires a complete change in the museum’s philosophy of for whom sight is a weakened or absent sense in cognition and learning. In the methodology we focus on the blind because they usually require a completely different approach and support conditions for accessibility than all other groups of visually impaired visitors. The methodology summarizes basic information and provides practical tips for working with blind visitors in the museum. You will learn how to make the museum more accessible and remove physical barriers, you will understand how the blind person perceives and learns and you will get impulses for their own educational work with blind visitors in the museum.