2021
Demand Fading as a Treatment for Escape-maintained Problem Behavior in a Child with Autism
PANČOCHA, KarelZákladní údaje
Originální název
Demand Fading as a Treatment for Escape-maintained Problem Behavior in a Child with Autism
Autoři
PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
EduPort Education Support Journal, Ústí nad Labem, PdF UJEP v Ústí nad Labem, 2021, 2695-0936
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00123148
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
autism spectrum disorder; behavior intervention; demand fading
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 2. 2022 15:21, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
The article presents a research focused on problem behavior reduction in a child with autism spectrum disorder. Based on functional assessment, it was hypothesized that the target problem behavior primary function was to stop a demand or task in progress. We used a single subject experimental design to evaluate the effects of a demand fading procedure to reduce the occurrence of tantrums and self-injury during natural environment teaching sessions. The intervention included removal of all instructional demands and their gradual reintroduction based on a set criterion of low levels of problem behavior occurrence. The results show that withdrawing all demands and subsequent gradual fading in of instructions during teaching sessions may function as a viable antecedent strategy for decreasing problem behaviors maintained by escape.
Návaznosti
MUNI/A/1457/2020, interní kód MU |
|