J 2021

“(Re-) producing conversion from Rome to Beijing. Stories Related to Replicas of the Salus Populi Romani in the Late-sixteenth Century”

DE CARO, Antonio

Základní údaje

Originální název

“(Re-) producing conversion from Rome to Beijing. Stories Related to Replicas of the Salus Populi Romani in the Late-sixteenth Century”

Název česky

Přenos konverze z Říma do Pekingu Příběhy obrácení spojenés replikami Salus Populi Romani a mariánských zbožných obrazů v Číně na konci 16. století

Autoři

DE CARO, Antonio (380 Itálie, garant, domácí)

Vydání

Convivium. Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean. Seminarium Kondakovianum Series Nova, Turnhout, 2021, 2336-3452

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000752404100009

Klíčová slova anglicky

Salus Populi Romani; Christianity in China; Jesuit missions in China; Matteo Ricci; Conversion

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 8. 2024 08:41, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Replicas of Marian images, especially the Salus Populi Romani, played an important role in the conversion of Chinese literati and commoners to Christianity. This article examines the diffusion of replicas of the Salus Populi Romani in the Ming Empire during the late sixteenth century, including both copies produced in situ and those coming from Europe. It focuses particularly on the role of miraculous and conversion tales related to the vision of Salus Populi Romani reproductions. This paper also focuses on the renowned conversion of the Chinese literatus (Paul) Xu Guangqi 徐光啓 (1562-1633) as it has been narrated by the Jesuit missionaries and the controversial role in his conversion played by a Marian devotional image. Conversely, this piece takes into consideration the role played by the production and reproduction of Marian devotional images in the Ming dynasty cultural context, including a new change in the enthusiasm in China for "Western" artworks and the wide diffusion of Roman Catholicism through "European" and "European-like" devotional images.