PAVLICOVÁ, Martina a Lucie UHLÍKOVÁ. „Jak zazpívám, tak mně hrajte“: Ekonomický potenciál nositelů hudební tradice v kulturní paměti českých zemí. Online. In Přibylová, Irena; Uhlíková, Lucie. Od folkloru k world music : Hudba a kapitál. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou, 2021, s. 9-29. ISBN 978-80-907033-5-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Jak zazpívám, tak mně hrajte“: Ekonomický potenciál nositelů hudební tradice v kulturní paměti českých zemí
Název anglicky “Play what I sing”: Economical Potential of the Bearers of Folk Music Tradition in the Cultural Memory of the Czech Lands
Autoři PAVLICOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí) a Lucie UHLÍKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Náměšť nad Oslavou, Od folkloru k world music : Hudba a kapitál, od s. 9-29, 21 s. 2021.
Nakladatel Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00123188
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-907033-5-3
ISSN 2336-565X
Klíčová slova česky Lidová hudba a tanec; výdělek hudebníků; proměna tradice; kulturní kapitál
Klíčová slova anglicky Folk music and dance; payment of musicians; transformation of tradition; cultural capital
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Změněno: 19. 4. 2022 13:47.
Anotace
Odměňování a podmínky lidových hudebníků bylo v pramenech zmiňováno poměrně nesystematicky. Přitom účast hudbeníků na obřadech, tradicích a kalendářních zvyklostech nebo rodinných příležitostech byla přirozenou aktivitou uvnitř venkovské komunity. Muzikanti hráli nejen pro peníze, ale také za jídlo, pití nebo zvláštní věcné výhody. Pro potulné hudebníky a zpěvácky byla hudební vystoupení hlavním zdrojem jejich obživy. Mnoho vynikajících venkovských hudebníků si vydělávalo na živobytí také výukou hraní na různé hudební nástroje. Od konce 19. století nacházeli lidoví hudebníci a tanečníci více příležitostí k prezentaci veřejnosti, což zvýšilo zájem o finanční otázku jejich produkce. S příchod dechových kapel a dalších nových hudebních skupin, starší tradiční venkovských hudebních uskupení ztratilo nejen svůj kulturní potenciál, ale i ekonomický kapitál. Postupně však vznikající folklorní hnutí posílilo postavení lidových hudebníků včetně jejich finanční odměny. k nezaujatému obrazu tradiční lidové kultury.
Anotace anglicky
The economic conditions of folk musicians or their remuneration have been mentioned rather inconsistently in sources and literature of Czech lands. The participation of musicians in ceremonies, traditions, and customs of the calendar, or family occasions was one of their natural activities in rural communities. Musicians played not only for money, but also for food, drink, or special benefits in kind. For itinerant musicians and singers, musical performances were a major source of their livelihood. Many outstanding rural musicians also earned a living by teaching various instruments. From the end of the 19th century, folk musicians and dancers found more occasions to present themselves to the public, which increased interest in the financial issue of their production. With the coming of brass music bands and other novelty groups, older traditional rural music groups lost not only their cultural capital but their economic capital as well. Gradually, however, the emerging folklore movement strengthened the position of folk musicians, including their financial rewards.
Návaznosti
MUNI/A/1140/2020, interní kód MUNázev: Sociální kapitál nemateriálního kulturního dědictví (Akronym: Sociální kapitál ICH)
Investor: Masarykova univerzita, Sociální kapitál nemateriálního kulturního dědictví
VytisknoutZobrazeno: 24. 8. 2024 19:18