JARKOVSKÁ, Lucie and Katarína SLEZÁKOVÁ. Dětská skupina jako kolektivita (Toddler Group as a Collectivity). Sociologický časopis. Praha: AV ČR, Sociologický ústav, 2021, vol. 57, No 5, p. 557-580. ISSN 0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.042.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dětská skupina jako kolektivita
Name (in English) Toddler Group as a Collectivity
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Katarína SLEZÁKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2021, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.481
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00119890
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.042
UT WoS 000727178200002
Keywords (in Czech) dětství; batole; vrstevnická skupina; hra; socializace; jesle; mateřská škola; rané dětství
Keywords in English childhood; toddler; peer collectivity; play; socialisation; nursery; preschool; early childhood
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/1/2022 09:24.
Abstract
Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata.
Abstract (in English)
The aim of this study is to examine the everyday life of day-care institutions and the culture of peer relationships that develop there. Interdisciplinary studies of childhood perceive it as a social construct separable from biological immaturity, and they describe a distinct toddler style of socialisation with peers. In this paradigm, participation in cultural routines is central to understanding child socialisation. Based on ethnographic observations in two facilities and interviews with teachers and parents, we explore relationships between peers, social routines, and the creation of collectivity. We focus on the perspective of adults and their perception of the children's collective and on the meanings of children's interactions. The analysis showed that in addition to hierarchical relationships with adults, more equal peer relationships represent an opportunity for children to actively participate in cultural reproduction through their own interpretation of meanings. What adults perceive as "playing at something" is "something real" in peer interaction because it occurs between physical and cognitive equals. Interaction with peers in a day-care facility allows a child to experience a collective 'WE', through which they are then able to to control adults. However, the creation of collectivity depends on their being conditions in place that are suitable for small children and toddlers.
Links
TL02000306, research and development projectName: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic
PrintDisplayed: 23/5/2024 20:03