J 2021

Dětská skupina jako kolektivita

JARKOVSKÁ, Lucie and Katarína SLEZÁKOVÁ

Basic information

Original name

Dětská skupina jako kolektivita

Name (in English)

Toddler Group as a Collectivity

Authors

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Katarína SLEZÁKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2021, 0038-0288

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.481

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00119890

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000727178200002

Keywords (in Czech)

dětství; batole; vrstevnická skupina; hra; socializace; jesle; mateřská škola; rané dětství

Keywords in English

childhood; toddler; peer collectivity; play; socialisation; nursery; preschool; early childhood

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/1/2022 09:24, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata.

In English

The aim of this study is to examine the everyday life of day-care institutions and the culture of peer relationships that develop there. Interdisciplinary studies of childhood perceive it as a social construct separable from biological immaturity, and they describe a distinct toddler style of socialisation with peers. In this paradigm, participation in cultural routines is central to understanding child socialisation. Based on ethnographic observations in two facilities and interviews with teachers and parents, we explore relationships between peers, social routines, and the creation of collectivity. We focus on the perspective of adults and their perception of the children's collective and on the meanings of children's interactions. The analysis showed that in addition to hierarchical relationships with adults, more equal peer relationships represent an opportunity for children to actively participate in cultural reproduction through their own interpretation of meanings. What adults perceive as "playing at something" is "something real" in peer interaction because it occurs between physical and cognitive equals. Interaction with peers in a day-care facility allows a child to experience a collective 'WE', through which they are then able to to control adults. However, the creation of collectivity depends on their being conditions in place that are suitable for small children and toddlers.

Links

TL02000306, research and development project
Name: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic