2021
Dětská skupina jako kolektivita
JARKOVSKÁ, Lucie a Katarína SLEZÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
Dětská skupina jako kolektivita
Název anglicky
Toddler Group as a Collectivity
Autoři
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Katarína SLEZÁKOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2021, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.481
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00119890
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000727178200002
Klíčová slova česky
dětství; batole; vrstevnická skupina; hra; socializace; jesle; mateřská škola; rané dětství
Klíčová slova anglicky
childhood; toddler; peer collectivity; play; socialisation; nursery; preschool; early childhood
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 1. 2022 09:24, Dana Nesnídalová
V originále
Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata.
Anglicky
The aim of this study is to examine the everyday life of day-care institutions and the culture of peer relationships that develop there. Interdisciplinary studies of childhood perceive it as a social construct separable from biological immaturity, and they describe a distinct toddler style of socialisation with peers. In this paradigm, participation in cultural routines is central to understanding child socialisation. Based on ethnographic observations in two facilities and interviews with teachers and parents, we explore relationships between peers, social routines, and the creation of collectivity. We focus on the perspective of adults and their perception of the children's collective and on the meanings of children's interactions. The analysis showed that in addition to hierarchical relationships with adults, more equal peer relationships represent an opportunity for children to actively participate in cultural reproduction through their own interpretation of meanings. What adults perceive as "playing at something" is "something real" in peer interaction because it occurs between physical and cognitive equals. Interaction with peers in a day-care facility allows a child to experience a collective 'WE', through which they are then able to to control adults. However, the creation of collectivity depends on their being conditions in place that are suitable for small children and toddlers.
Návaznosti
TL02000306, projekt VaV |
|