J 2021

Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu

RODOVÁ, Veronika a Zora SYSLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu

Název anglicky

Professional identity of pre-service kindergarten teachers and its reflection in their portfolios

Autoři

RODOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí) a Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00123232

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

portfolio; student; reflektivně pojaté přípravné vzdělávání; profesní rozvoj; akční výzkum; sociokonstruktivismus

Klíčová slova anglicky

portfolio; student; reflectively conceived pre-service teacher training; professional development; action research; socio-constructivism

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 1. 2022 09:05, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Předložená studie přináší pohled na portfolio a jeho místo v reflektivně pojatém přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Autorky ve shodě s jinými autory vnímají portfolio jako fenomén, který významným způsobem ovlivňuje individuální učitelskou profesionalizaci a představuje tak důležité pedeutologické téma. Úvodní část studie je věnována profesionalizační koncepci učitelské přípravy a analýze klíčového pojmu „portfolio“, která se opírá o přehledovou studii českých i zahraničních zdrojů. Jádro studie tvoří akční výzkum zaměřený na sledování vlivu kurzu Tvorba profesního portfolia na rozvoj profesní identity studentek. Výsledky studie ukazují obraz profesního zrání studentek zachyceného v čase prostřednictvím rozhovorů, písemných narací a portfolií. Nad rámec akčního výzkumu přináší studie čtyři individualizované portréty studentek, které využily portfolia při státní závěrečné zkoušce.

Anglicky

The submitted study provides an insight into the portfolio and its place in the reflectively conceived pre-service teacher training of kindergarten teachers at the Faculty of Education of Masaryk University. The authors, in agreement with other authors, perceive the portfolio as a phenomenon that significantly affects individual teacher professionalisation and thus represents an essential paediatric topic. The introductory part of the study is devoted to the professionalisation concept of teacher training and analysis of the key concept of the portfolio, which is based on an overview study of Czech and foreign sources. The core of the study is action research aimed at monitoring the impact of the course Creating a Professional Portfolio on the development of the professional identity of students. The results of the study show the picture of students professional maturation captured over time through interviews, written narratives and portfolios. In addition to action research, the study provides four individualised portraits of female students who used portfolios in the final state exams.