2021
ZKUŠENOSTI S APLIKACÍ NEUROVÝVOJOVÉ STIMULACE – PŘÍPADOVÁ STUDIE
SKOTÁKOVÁ, AlenaBasic information
Original name
ZKUŠENOSTI S APLIKACÍ NEUROVÝVOJOVÉ STIMULACE – PŘÍPADOVÁ STUDIE
Name (in English)
The experience wih the aplication of neurodevelopmental stimulation - Case study
Authors
SKOTÁKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, Olomouc, Univerzita Palackého, 2021, 1804-4204
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14510/21:00123276
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech)
senzomotorický vývoj; přetrvávající primitivní reflexy; specifické poruchy učení; ADHD; aplikované pohybové aktivity
Keywords in English
sensorimotor development; persistent primitive reflexes; specific learning difficulties; ADHD; adapted physical activity
Tags
Changed: 16/5/2022 14:39, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.
In the original language
Primitivní reflexy hrají významnou roli pro přežití dítěte v raných fázích života a poskytují tak základní trénink pro další pohybové dovednosti. V průběhu vývoje nervového systému by však tyto reflexy měly být inhibovány nebo kontrolovány vyššími centry mozku. Podle současných výzkumů může přetrvávání primitivních reflexů souviset také se specifickými poruchami učení nebo ADHD, které je velmi často spojeno s určitým druhem motorických problémů. Cílem tohoto příspěvku je prezentovat zkušenosti s individuální aplikací intervenčního programu neurovývojové stimulace (dále jen NVS). Případová studie ukázala, že cviky NVS lze provádět jak v rámci individuální péče, tak ve větších skupinách jako součást běžného režimu ve školách. Doporučujeme přiblížit principy NVS jak učitelům, tak pracovníkům v poradenském systému
In English
Primitive reflexes are essential for the baby´s survival in the first few weeks of life, and they provide rudimentary training for many voluntary skills. However, in the course of the development of the nervous system, these reflexes should be inhibited or controlled by higher centres of the brain. According to current evidence, the persistence of primitive reflexes could also be related to specific learning difficulties or attention deficit hyperactivity disorder, which is often linked with some kind of motor problems. The objective of the article is to present experience with individual application of Intervention program of neurodevelopment stimulation (NVS). The case study shows, that exercises of NVS could be realized individually and in bigger groups as a part of the classroom routine. We recommend introducing with NVS principles to teachers and workers in the consulting system
Links
MUNI/51/02/2020, interní kód MU |
|