B 2021

Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ

ČEŘOVSKÁ, Martina

Základní údaje

Originální název

Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ

Název česky

Pronunciation in Learning German at Secondary Schools

Autoři

ČEŘOVSKÁ, Martina

Vydání

1. vyd. Brno, 141 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 9, 2021

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-9902-9

Klíčová slova česky

výslovnost, chyba, transfer, výuka němčiny jako druhého cizího jazyka, empirický výzkum

Klíčová slova anglicky

pronunciation, error, transfer, teaching of German as a second foreign language, empirical research

Štítky

Změněno: 16. 12. 2021 11:33, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

V publikaci je prezentován empirický výzkum výslovnostních chyb českých žáků učících se němčině jako druhému cizímu jazyku na základní škole. Jeho cílem bylo ověřit, v jaké míře mají žáci obtíže s výslovnostními jevy v němčině, ve kterých čeští rodilí mluvčí obvykle chybují. Dále bylo zjišťováno, jakým způsobem se v chybách projevuje transfer z dříve osvojených jazyků žáka, tj. mateřského jazyka (češtiny) a prvního cizího jazyka (angličtiny). V rámci teoretických východisek je pozornost věnována různým pojetím výslovnosti z hlediska cílů výuky cizích jazyků, definicím jazykových chyb, jejich příčinám, dále pak vývoji výslovnostní normy spisovné němčiny a metodickým přístupům při zkoumání chyb.

Anglicky

This publication presents an empirical research of pronunciation mistakes of Czech students learning German as a second foreign language at elementary school. The aim of the research was to verify the extent of the students’ pronunciation difficulties with German pronunciation phenomena error-prone for Czech native speakers. The research determined in what way these errors manifest themselves in the transfer from the students’ previously acquired languages, i.e. their mother tongue (Czech) and the first foreign language learnt (English). Within the theoretical foundation, the focus is put on different concepts of pronunciation in terms of foreign language teaching objectives, definitions of language errors and their causes, the development of the German pronunciation standard and methodological approaches to error analysis.