k 2021

Educational Decision-making Process of Repeatedly Unsuccessful VET Graduates Leading to Finishing their Upper-secondary Education

ZÁLESKÁ, Klára, Tereza VENGŘINOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ a Petr NOVOTNÝ

Základní údaje

Originální název

Educational Decision-making Process of Repeatedly Unsuccessful VET Graduates Leading to Finishing their Upper-secondary Education

Název česky

Procesy rozhodování opakovaně neúspěšných maturantů na středních odborných školách

Autoři

ZÁLESKÁ, Klára, Tereza VENGŘINOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ a Petr NOVOTNÝ

Vydání

Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations. European Conference on Educational Research (ECER), Geneva (online), 2021

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

studenti odborného vzdělávání; maturanti; maturitní zkouška

Klíčová slova anglicky

VET students; examinees; matura exam

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 1. 2022 00:05, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Anotace

V originále

In this contribution, we consider educational decision-making process as a part of the concept of the career decision-making when several educational alternatives are considered, and one of them is chosen (Gati & Tal, 2008; Kulcsárc et al., 2020). We understand students' decision-making process due to learning experiences (Krumboltz et al., 1976; Lent & Brown, 2013), and a process involving circumscription and compromise (Gottfredson, 1981). Previous research focuses mainly on students' future career decision-making. Based on the literature and theories, there has been suggested several aspects of the career decision-making process (those include f. e. self-exploration, environment exploration, commitment to studies, orientation to choice) (Gati & Asher, 2001; Germeijs & Verschueren, 2006; Harren, 1979; Van Esbroeck et al., 2005). But not much attention has educational research paid on the characteristics of students' decision-making as such (Galotti, 2006). Therefore, we were inspired by Scott and Bruce (1995) that suggested five decision-making styles introduced based on their research with military officers. Those aspects are rational, intuitive, dependent, avoidant, spontaneous. We see a considerable potential for the educational field in this typology. Based on mentioned, a review of the students' decision-making literature reveals a need for empirical studies investigating the characteristics and styles of the educational decision-making process leading to upper secondary school graduation, which we consider a significant step to the students' future career and lifepaths.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU
Název: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání