2021
Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů
ZÁLESKÁ, Klára, Lenka HLOUŠKOVÁ a Tereza VENGŘINOVÁZákladní údaje
Originální název
Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů
Název česky
Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů
Název anglicky
Equality in Czech upper secondary schools from the perspective of repeatedly failing students
Autoři
ZÁLESKÁ, Klára, Lenka HLOUŠKOVÁ a Tereza VENGŘINOVÁ
Vydání
Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Brno. 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
rovnost; spravedlnost; rovnost při vstupu; rovnost podmínek; rovnost ve výstupu
Klíčová slova anglicky
equality; justice; equality of input; equality of conditions; equality of output
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 1. 2022 19:30, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.
V originále
Princip rovných (spravedlivých) vzdělávacích příležitostí je základním principem vzdělávací politiky, ale zřídka se empiricky mapuje pohled těch, kteří dopady jednotlivých opatření zažívají. Cílem příspěvku je přiblížit, jak opakovaně neúspěšní maturanti vnímají spravedlnost v ukončování středoškolského vzdělávání. Výzkum založený na narativních rozhovorech s těmi, kteří alespoň dvakrát neuspěli ve státní části maturitní zkoušky, ukázal, že respondenti z odborného vzdělávání považují státní část maturity za nespravedlivou kvůli nedostatečné průpravě pro řešení některých typů úloh zadávaných v didaktických testech.
Anglicky
The principle of equal (justice) educational opportunities is a fundamental principle of educational policy, but the view of those who experience the impacts of individual measures is seldom empirically mapped. The paper aims to show how repeatedly unsuccessful graduates perceive justice in graduating from high school. Based on narrative interviews with those who failed the national part of the graduation exam [matura] at least twice, our research showed that re‐ spondents from vocational education consider the state part of the matura exam unfair due to insufficient preparation for solving some tasks assigned in the didactic tests.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU |
|