ZÁLESKÁ, Klára, Lenka HLOUŠKOVÁ a Tereza VENGŘINOVÁ. Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů. In Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Brno. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů
Název česky Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů
Název anglicky Equality in Czech upper secondary schools from the perspective of repeatedly failing students
Autoři ZÁLESKÁ, Klára, Lenka HLOUŠKOVÁ a Tereza VENGŘINOVÁ.
Vydání Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Brno. 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky rovnost; spravedlnost; rovnost při vstupu; rovnost podmínek; rovnost ve výstupu
Klíčová slova anglicky equality; justice; equality of input; equality of conditions; equality of output
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D., učo 6906. Změněno: 9. 1. 2022 19:30.
Anotace
Princip rovných (spravedlivých) vzdělávacích příležitostí je základním principem vzdělávací politiky, ale zřídka se empiricky mapuje pohled těch, kteří dopady jednotlivých opatření zažívají. Cílem příspěvku je přiblížit, jak opakovaně neúspěšní maturanti vnímají spravedlnost v ukončování středoškolského vzdělávání. Výzkum založený na narativních rozhovorech s těmi, kteří alespoň dvakrát neuspěli ve státní části maturitní zkoušky, ukázal, že respondenti z odborného vzdělávání považují státní část maturity za nespravedlivou kvůli nedostatečné průpravě pro řešení některých typů úloh zadávaných v didaktických testech.
Anotace anglicky
The principle of equal (justice) educational opportunities is a fundamental principle of educational policy, but the view of those who experience the impacts of individual measures is seldom empirically mapped. The paper aims to show how repeatedly unsuccessful graduates perceive justice in graduating from high school. Based on narrative interviews with those who failed the national part of the graduation exam [matura] at least twice, our research showed that re‐ spondents from vocational education consider the state part of the matura exam unfair due to insufficient preparation for solving some tasks assigned in the didactic tests.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUNázev: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 8. 10. 2024 03:48