J 2021

Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie

ABBASI, Kamila

Základní údaje

Originální název

Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie

Název anglicky

A strictly secular state's approach to Muslim veiling in education: the case of France

Autoři

ABBASI, Kamila (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Iurium scriptum, Brno, Nugis Finem, z.s. 2021, 2694-9008

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/21:00128986

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

Francie; právní stát; náboženství; školství; sekulární stát

Klíčová slova anglicky

France; legal state; religion; education; secular state

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2023 08:45, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Francie jako jeden z prvních států v Evropě otevřela šátkovou otázku. Učinila tak na podkladě regulace náboženských symbolů ve školství. Z provedené analýzy dosavadní úpravy je patrné, že se tamní restriktivní opatření opírá o hodnoty striktně sekulárního státu, přičemž prostřednictvím školských zákazů Francie prosazuje státoobčanský princip. Autorka ve svém příspěvku přichází s tezí, že nedávno přijaté mírnější legislativní nástroje integrace mohou vést k efektivnějšímu dosažení původních cílů, o které legislativci usilovali skrze zákazy zahalování ve školství.

Anglicky

One of the first European states to open the veil issue was France. The state regulated the issue based on legal regulation of religious symbols in the education system. The analysis of current legal regulation concluded that France’s restrictive measures are based on strict secular state values. However, through restrictive measures in the education system, France is able to enforce citizens’ principle. The author in this article argues that recently adopted moderate legal integration instruments could effectively lead to original goals which had been sought through veil restriction in the education system.