2021
Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie
ABBASI, KamilaZákladní údaje
Originální název
Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie
Název anglicky
A strictly secular state's approach to Muslim veiling in education: the case of France
Autoři
ABBASI, Kamila (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Iurium scriptum, Brno, Nugis Finem, z.s. 2021, 2694-9008
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/21:00128986
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
Francie; právní stát; náboženství; školství; sekulární stát
Klíčová slova anglicky
France; legal state; religion; education; secular state
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2023 08:45, Mgr. Petra Georgala
V originále
Francie jako jeden z prvních států v Evropě otevřela šátkovou otázku. Učinila tak na podkladě regulace náboženských symbolů ve školství. Z provedené analýzy dosavadní úpravy je patrné, že se tamní restriktivní opatření opírá o hodnoty striktně sekulárního státu, přičemž prostřednictvím školských zákazů Francie prosazuje státoobčanský princip. Autorka ve svém příspěvku přichází s tezí, že nedávno přijaté mírnější legislativní nástroje integrace mohou vést k efektivnějšímu dosažení původních cílů, o které legislativci usilovali skrze zákazy zahalování ve školství.
Anglicky
One of the first European states to open the veil issue was France. The state regulated the issue based on legal regulation of religious symbols in the education system. The analysis of current legal regulation concluded that France’s restrictive measures are based on strict secular state values. However, through restrictive measures in the education system, France is able to enforce citizens’ principle. The author in this article argues that recently adopted moderate legal integration instruments could effectively lead to original goals which had been sought through veil restriction in the education system.