Detailed Information on Publication Record
2021
Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
ZOUNEK, Jiří and Oto POLOUČEKBasic information
Original name
Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
Name (in English)
Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Oto POLOUČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Národopisný věstník, Česká národopisná společnost, 2021, 1211-8117
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00124674
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Orální historie; každodennost; post-socialistická transformace; Československo; základní škola; venkov
Keywords in English
Oral history; everyday life; post-socialist transformation; Czechoslovakia; elementary school; rural areas
Tags
Změněno: 6/6/2023 15:44, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Politické změny po sametové revoluci roku 1989 v Československu zásadně ovlivnily život společnosti včetně podoby vzdělávání. Bylo upuštěno od socialistické koncepce jednotné školy v souvislosti s celkovou touhou po decentralizaci a deregulaci struktur vzniklých během období státního socialismu. Bezprostřední dopad na život škol se však může lokálně lišit a být ovlivněn charakterem prostředí. Studie se zaměřuje na souvislosti dopadů těchto změn na každodenní život základních škol na jihomoravském venkově, přičemž sleduje lokální specifika na základě analýzy školních kronik a vzpomínek učitelů, kteří období transformace na venkovských školách prožili. Zaměřuje se přitom zejména na personální změny, proměnu vztahu školy a obce a dynamiku vlivu dlouhodobých procesů modernizace a politických změn na život školy.
In English
The political changes after the Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia fundamentally affected the life of society, including the form of education. The socialist concept of the unified school was abandoned in connection with the overall desire to decentralise and deregulate the structures created during the period of state socialism. However, the immediate impact on the life of schools can vary locally and be influenced by the nature of the environment. The study focusses on the context in which these changes impacted the everyday life of elementary schools in rural South Moravia, and it traces local specificities by analysing school chronicles and the memories of teachers who experienced the period of transformation in rural schools. It focusses in particular on personnel changes, the transformation of the relationship between schools and municipalities, and the dynamics of the influence of long-term processes of modernisation and political changes on school life.
Links
GA20-11275S, research and development project |
|