KYLOUŠEK, Petr. Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire. Online. In Kroker, Wiesław; Zbierska-Mościcka, Judyta. Au coisement des cultures, des discours et des langues. Tome I Études littéraires. 1. vyd. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021, s. 63-70. ISBN 978-83-235-5262-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire
Název česky Indiáni Jacquesa Ferrona a identitární mythopoiesis
Název anglicky et la mythopoiésis identitaire e Amerindians of Jacques Ferron and identity mythopoiesis
Autoři KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Warszawa, Au coisement des cultures, des discours et des langues. Tome I Études littéraires, od s. 63-70, 8 s. 2021.
Nakladatel Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Další údaje
Originální jazyk francouzština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW plný text knihy
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119468
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-83-235-5262-8
Klíčová slova česky Quebecký román; Jacques Ferron; mytopoetická hybridita; mýtus o Orfeovi, indiánský Orfeus
Klíčová slova anglicky Quebec novel; Jacques Ferron; mythopoietic hybridity; myth of Orpheus; Native American Orpheus
Štítky kontrola_RIV, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 4. 4. 2022 10:49.
Anotace
Jacques Ferron est l'auteur d'une oeuvre "interdiscursive" qui profite de la capacité inclusive de la fonction esthétique pour impliquer dans ses textes un programme correspondant a la phase intégrative du modelage identitaire (selon Bouchard). C'est dans ce contexte qu'il faut considérer la tentative mythopoiétique de réaliser un mélange culturel présenté non seulement comme une synthèse de la canadianité française avec différents aspects de l'américanité anglophone, mais aussi comme une intégration de l'héritage amérindien et métis dans différentes oeuvres. Le roman Le Ciel de Québec (1969) peut être interprété comme une construction mythopoiétique intégrant des éléments grecs anciens, chrétiens et amérindiens. L'exemple principal est le mythe d'Orphée et le mythe Wendat analogue enregistré par les missionnaires jésuites dans leurs Relations, tous deux associés a l'imaginaire chrétien de la résurrection.
Anotace česky
Jacques Ferron je autor "interdiskurzivní". Využívá inkluzivní schopnosti estetické funkce, aby do svých textů zapojil program odpovídající integrační fázi modelování kolektivní identity (podle Boucharda). Právě v tomto kontextu bychom měli uvažovat o mýtopoetickém pokusu o realizaci kulturního míšení prezentovaného nejen jako syntéza francouzské kanadskosti s různými aspekty anglofonní amerikanizace, ale také jako pokus o integraci indiánského a míšeneckého dědictví v jednotlivých dílech. Kupříkladu román Le Ciel de Québec (1969) lze interpretovat jako mýtopoetickou konstrukci integrující starořecké, křesťanské a indiánské prvky. Hlavním příkladem je mýtus o Orfeovi a analogický mýtus Wendatů zaznamenaný jezuitskými misionáři v jejich Relations. Tyto dva mýty propojuje Ferron s křesťanskou představou zmrtvýchvstání.
Anotace anglicky
Jacques Ferron is the author of an «interdiscursive» work that takes advantage of the inclusive capacity of the aesthetic function to involve in his texts a program corresponding to the integrative phase of identity modeling (according to Bouchard). It is in this context that we should consider the mythopoietic attempt to realize a cultural mixing presented not only as a synthesis of French Canadianity with different aspects of Anglophone Americanity, but also as an integration of the Amerindian and Métis heritage in dierent works. The novel Le Ciel de Québec (1969) may be interpreted as a mythopoietic construction integrating Ancient Greek, Christian and Native American elements. The major example is the myth of Orpheus and the analogous Wendat myth recorded by Jesuit missionaries in their Relations, both associated with the Christian imaginary of the Resurrection.
Návaznosti
GA20-14919S, projekt VaVNázev: Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy (Akronym: Centrum a periferie)
Investor: Grantová agentura ČR, Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy
VytisknoutZobrazeno: 4. 8. 2024 18:09