KYLOUŠEK, Petr. Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire (et la mythopoiésis identitaire e Amerindians of Jacques Ferron and identity mythopoiesis). Online. In Kroker, Wiesław; Zbierska-Mościcka, Judyta. Au coisement des cultures, des discours et des langues. Tome I Études littéraires. 1st ed. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021, p. 63-70. ISBN 978-83-235-5262-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire
Name in Czech Indiáni Jacquesa Ferrona a identitární mythopoiesis
Name (in English) et la mythopoiésis identitaire e Amerindians of Jacques Ferron and identity mythopoiesis
Authors KYLOUŠEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Warszawa, Au coisement des cultures, des discours et des langues. Tome I Études littéraires, p. 63-70, 8 pp. 2021.
Publisher Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Other information
Original language French
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW plný text knihy
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119468
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-83-235-5262-8
Keywords (in Czech) Quebecký román; Jacques Ferron; mytopoetická hybridita; mýtus o Orfeovi, indiánský Orfeus
Keywords in English Quebec novel; Jacques Ferron; mythopoietic hybridity; myth of Orpheus; Native American Orpheus
Tags kontrola_RIV, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 4/4/2022 10:49.
Abstract
Jacques Ferron est l'auteur d'une oeuvre "interdiscursive" qui profite de la capacité inclusive de la fonction esthétique pour impliquer dans ses textes un programme correspondant a la phase intégrative du modelage identitaire (selon Bouchard). C'est dans ce contexte qu'il faut considérer la tentative mythopoiétique de réaliser un mélange culturel présenté non seulement comme une synthèse de la canadianité française avec différents aspects de l'américanité anglophone, mais aussi comme une intégration de l'héritage amérindien et métis dans différentes oeuvres. Le roman Le Ciel de Québec (1969) peut être interprété comme une construction mythopoiétique intégrant des éléments grecs anciens, chrétiens et amérindiens. L'exemple principal est le mythe d'Orphée et le mythe Wendat analogue enregistré par les missionnaires jésuites dans leurs Relations, tous deux associés a l'imaginaire chrétien de la résurrection.
Abstract (in Czech)
Jacques Ferron je autor "interdiskurzivní". Využívá inkluzivní schopnosti estetické funkce, aby do svých textů zapojil program odpovídající integrační fázi modelování kolektivní identity (podle Boucharda). Právě v tomto kontextu bychom měli uvažovat o mýtopoetickém pokusu o realizaci kulturního míšení prezentovaného nejen jako syntéza francouzské kanadskosti s různými aspekty anglofonní amerikanizace, ale také jako pokus o integraci indiánského a míšeneckého dědictví v jednotlivých dílech. Kupříkladu román Le Ciel de Québec (1969) lze interpretovat jako mýtopoetickou konstrukci integrující starořecké, křesťanské a indiánské prvky. Hlavním příkladem je mýtus o Orfeovi a analogický mýtus Wendatů zaznamenaný jezuitskými misionáři v jejich Relations. Tyto dva mýty propojuje Ferron s křesťanskou představou zmrtvýchvstání.
Abstract (in English)
Jacques Ferron is the author of an «interdiscursive» work that takes advantage of the inclusive capacity of the aesthetic function to involve in his texts a program corresponding to the integrative phase of identity modeling (according to Bouchard). It is in this context that we should consider the mythopoietic attempt to realize a cultural mixing presented not only as a synthesis of French Canadianity with different aspects of Anglophone Americanity, but also as an integration of the Amerindian and Métis heritage in dierent works. The novel Le Ciel de Québec (1969) may be interpreted as a mythopoietic construction integrating Ancient Greek, Christian and Native American elements. The major example is the myth of Orpheus and the analogous Wendat myth recorded by Jesuit missionaries in their Relations, both associated with the Christian imaginary of the Resurrection.
Links
GA20-14919S, research and development projectName: Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy (Acronym: Centrum a periferie)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 30/5/2024 09:52