2021
Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons
ADAM, MartinZákladní údaje
Originální název
Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons
Název česky
Sentiment(alita) jako přesvědčovací prostředek: na tenkém ledě manipulace v protestantských kázáních
Autoři
ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Discourse and Interaction, Brno, Masaryk University Press, 2021, 1802-9930
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00123401
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
EID Scopus
2-s2.0-85126853921
Klíčová slova česky
persvaze; kázání; patos; sentiment; sentimentalita; manipulace
Klíčová slova anglicky
persuasion; sermons; pathos; sentiment; sentimentality; manipulation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2022 08:37, doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D.
V originále
Religious discourse represents an area of human communication in which persuasion plays a vital role; religious texts seem to be essentially related to the ultimate objective of religion: to create, mediate and legitimise ideology in order to persuade the reader of the veracity of the religious doctrine (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998: 317). The paper seeks to investigate the persuasive strategies and linguistic means employed to convey persuasion in English Protestant sermons. The analysis focuses on the rhetorical role of pathos, which is purposefully evoked by the preacher via wilful employment of affect and emotions. Attention is also be paid to the blurred borderline between the intentional use of sentiment and sentimentality, and manipulation.
Česky
Náboženský diskurz představuje oblast lidské komunikace, ve které hraje přesvědčování zásadní roli; náboženské texty jsou ve své podstatě spjaty s naplňováním samotného cíle náboženství: vytvořit, zprostředkovat a legitimizovat ideologii, a přesvědčit tak čtenáře o pravdivosti náboženské doktríny (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998 : 317). Článek zkoumá přesvědčovací strategie a jazykové prostředky používané k přesvědčování v anglických protestantských kázáních. Analýza se zaměřuje na rétorickou roli patosu, který je kazatelem záměrně evokován záměrným používáním afektu a emocí. Pozornost je věnována i neostré hranici mezi záměrným používáním sentimentu a sentimentality, a manipulací.