Detailed Information on Publication Record
2021
Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons
ADAM, MartinBasic information
Original name
Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons
Name in Czech
Sentiment(alita) jako přesvědčovací prostředek: na tenkém ledě manipulace v protestantských kázáních
Authors
ADAM, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Discourse and Interaction, Brno, Masaryk University Press, 2021, 1802-9930
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00123401
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
persvaze; kázání; patos; sentiment; sentimentalita; manipulace
Keywords in English
persuasion; sermons; pathos; sentiment; sentimentality; manipulation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 7/4/2022 08:37, doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D.
V originále
Religious discourse represents an area of human communication in which persuasion plays a vital role; religious texts seem to be essentially related to the ultimate objective of religion: to create, mediate and legitimise ideology in order to persuade the reader of the veracity of the religious doctrine (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998: 317). The paper seeks to investigate the persuasive strategies and linguistic means employed to convey persuasion in English Protestant sermons. The analysis focuses on the rhetorical role of pathos, which is purposefully evoked by the preacher via wilful employment of affect and emotions. Attention is also be paid to the blurred borderline between the intentional use of sentiment and sentimentality, and manipulation.
In Czech
Náboženský diskurz představuje oblast lidské komunikace, ve které hraje přesvědčování zásadní roli; náboženské texty jsou ve své podstatě spjaty s naplňováním samotného cíle náboženství: vytvořit, zprostředkovat a legitimizovat ideologii, a přesvědčit tak čtenáře o pravdivosti náboženské doktríny (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998 : 317). Článek zkoumá přesvědčovací strategie a jazykové prostředky používané k přesvědčování v anglických protestantských kázáních. Analýza se zaměřuje na rétorickou roli patosu, který je kazatelem záměrně evokován záměrným používáním afektu a emocí. Pozornost je věnována i neostré hranici mezi záměrným používáním sentimentu a sentimentality, a manipulací.