2021
The relationship between the State and the Universities in the Czech lands 1849–1939
FASORA, LukášZákladní údaje
Originální název
The relationship between the State and the Universities in the Czech lands 1849–1939
Název česky
Vztah státu a univerzit v českých zemích 1849-1939
Autoři
FASORA, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta Poloniae Historica, Warszawa, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 2021, 0001-6829
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00119470
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000748594000007
Klíčová slova česky
univerzitní autonomie; státní vysokoškolská politika; řízení a personální politika; 1849–1939
Klíčová slova anglicky
university autonomy; state higher education policy; management and personnel regulations; 1849–1939
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 5. 2022 12:40, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.
V originále
This text summarises the results of extensive research into the relationship between the state and universities in 1849–1939, i.e. between the so-called ‘Thun reform’ and the closure of Czech universities by the Nazis. The focus is on the state’s respect for the privileged position of universities and the monitoring of tensions arising from the clash between legislation and the universities’ day-to-day opera- tions, resulting mainly from satisfying the economic needs of universities on the one hand, and the interpretation of the responsibility and discipline of their aca- demic staff towards the state and society on the other. The research shows the advancing erosion of the so-called Prussian (Humboldt’s) concept of an autonomous national-oriented university and the difficult search for a democratic alternative in interwar Central Europe’s unstable political and economic conditions.
Česky
Tento text shrnuje výsledky rozsáhlého výzkumu vztahu mezi státem a vysokými školami v letech 1849-1939, tj. v období mezi tzv. thunskou reformou a uzavřením českých vysokých škol nacisty. Pozornost je věnována státnímu respektu k výsadnímu postavení vysokých škol a sledování napětí mezi státem a vysokými školami vyplývající ze střetu mezi legislativou a každodenní činností univerzit a provozem vysokých škol. Ty vyplývají především z uspokojování ekonomických potřeb vysokých škol na jedné straně, a výkladem odpovědnosti a disciplíny jejich akademických pracovníků vůči státu a společnosti na straně druhé. Výzkum ukazuje postupující erozi tzv. pruského (Humboldtova) pojetí autonomní univerzity v posledních desetiletích existence národně orientované univerzity a obtížné hledání demokratické alternativy v oblasti vysokého školství v nestabilních politických a hospodářských podmínkách meziválečné střední Evropy.
Návaznosti
GA19-01035S, projekt VaV |
|