FASORA, Lukáš. The relationship between the State and the Universities in the Czech lands 1849–1939. Acta Poloniae Historica. Warszawa: Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 2021, roč. 124, č. 2, s. 181-206. ISSN 0001-6829. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.12775/APH.2021.124.07.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The relationship between the State and the Universities in the Czech lands 1849–1939
Název česky Vztah státu a univerzit v českých zemích 1849-1939
Autoři FASORA, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Acta Poloniae Historica, Warszawa, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 2021, 0001-6829.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119470
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.12775/APH.2021.124.07
UT WoS 000748594000007
Klíčová slova česky univerzitní autonomie; státní vysokoškolská politika; řízení a personální politika; 1849–1939
Klíčová slova anglicky university autonomy; state higher education policy; management and personnel regulations; 1849–1939
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 31. 5. 2022 12:40.
Anotace
This text summarises the results of extensive research into the relationship between the state and universities in 1849–1939, i.e. between the so-called ‘Thun reform’ and the closure of Czech universities by the Nazis. The focus is on the state’s respect for the privileged position of universities and the monitoring of tensions arising from the clash between legislation and the universities’ day-to-day opera- tions, resulting mainly from satisfying the economic needs of universities on the one hand, and the interpretation of the responsibility and discipline of their aca- demic staff towards the state and society on the other. The research shows the advancing erosion of the so-called Prussian (Humboldt’s) concept of an autonomous national-oriented university and the difficult search for a democratic alternative in interwar Central Europe’s unstable political and economic conditions.
Anotace česky
Tento text shrnuje výsledky rozsáhlého výzkumu vztahu mezi státem a vysokými školami v letech 1849-1939, tj. v období mezi tzv. thunskou reformou a uzavřením českých vysokých škol nacisty. Pozornost je věnována státnímu respektu k výsadnímu postavení vysokých škol a sledování napětí mezi státem a vysokými školami vyplývající ze střetu mezi legislativou a každodenní činností univerzit a provozem vysokých škol. Ty vyplývají především z uspokojování ekonomických potřeb vysokých škol na jedné straně, a výkladem odpovědnosti a disciplíny jejich akademických pracovníků vůči státu a společnosti na straně druhé. Výzkum ukazuje postupující erozi tzv. pruského (Humboldtova) pojetí autonomní univerzity v posledních desetiletích existence národně orientované univerzity a obtížné hledání demokratické alternativy v oblasti vysokého školství v nestabilních politických a hospodářských podmínkách meziválečné střední Evropy.
Návaznosti
GA19-01035S, projekt VaVNázev: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Akronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Grantová agentura ČR, Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939
VytisknoutZobrazeno: 29. 8. 2024 08:27