B 2021

The Making of Samuel Beckett's Not I / Pas moi, That Time / Cette fois and Footfalls / Pas

LITTLE, James Joseph

Základní údaje

Originální název

The Making of Samuel Beckett's Not I / Pas moi, That Time / Cette fois and Footfalls / Pas

Autoři

LITTLE, James Joseph (372 Irsko, garant, domácí)

Vydání

Brussels; London, 520 s. 1st, 2021

Nakladatel

Bloomsbury Academic

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00123433

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-1-350-26904-0

Klíčová slova anglicky

Samuel Beckett; genetic criticism; enactive cognition; theatre; mind

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2022 14:57, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

This volume of the BDMP series charts the genesis of three iconic Beckett plays: Not I (1973), That Time (1976) and Footfalls (1976), all translated into French by their author. Including analyses of abandoned archival precursors – the 'Kilcool' drafts (1963) and the 'Petit Odéon' Fragments (1967–1968) – the book covers a crucial period in Beckett's playwriting career, during which his long-held ambition to stage a mouth babbling in the dark became a catalyst for some of his most innovative work. This volume provides a comprehensive guide to the history of the three plays, tracking their development from compositional manuscripts through to publication and performance. The book contends that these plays should be seen as stagings of the subject–object breakdown explored in Beckett's early writing. Drawing on the notes he took on psychology and psychoanalysis in 1934–1935, it examines the many psychological and psychoanalytic concepts that are used in the author's later stagings of the mind. The plays are analysed through the lens of enactive cognition: not as representations of particular psychological conditions, but as pieces which encourage active interpretation on the part of their audiences. By staging minds in states of breakdown that resist diagnosis, Not I / Pas moi, That Time / Cette fois and Footfalls / Pas enact the subject–object breakdown that is such a key part of Beckett's aesthetics.

Návaznosti

CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_053/0016952, interní kód MU
(Kód CEP: EF18_053/0016952)
Název: Postdoc2MUNI
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Postdoc2MUNI, PO 2 Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj