D 2021

Географическое образование в Чехии

HOFMANN, Eduard a Jaromír KOLEJKA

Základní údaje

Originální název

Географическое образование в Чехии

Název česky

Geografické vzdělávání v Česku

Název anglicky

Geography education in the Czech Republic

Vydání

1. vyd. Jakutsk, Сборник тезисов всероссийского научно-образовательного форума с международным участием „Приоритеты в современном естественнонаучном образовании: проблемы и перспективы“ od s. 339-353, 15 s. 2021

Nakladatel

Министерство науки и высшего образования Российской Федерации a Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова, Институт естественных наук

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10508 Physical geography

Stát vydavatele

Rusko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-5-7513-3246-4

Klíčová slova česky

rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, decentralizace geografického vzdělávání, autonomie a odpovědnost učitelů za kvalitu výuky

Klíčová slova anglicky

framework educational program, school educational program, decentralization of geographical education, autonomy and responsibility of teachers for the quality of teaching

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 1. 2022 22:55, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.

Anotace

CZ EN

Česky

V příspěvku je představeno postavení výuky geografie ve vzdělávacím systému České republiky. Současný stav vychází z nastíněného historického přehledu. Vzdělávací proces na základních a středních školách je usměrňován Národním programem rozvoje vzdělávání v České republice. Český vzdělávací systém se vyznačuje dvojstupňovým řízením. Na státní úrovni jej reprezentuje „Rámcový vzdělávací program“ (RVP). Ten stanovuje základní vzdělávací oblasti. Geografie je obsažena v základním vzdělávání v oblastech „Člověk a jeho svět“, „Člověk a společnost“ a „Člověk a příroda“. Primárního vzdělávání se týká s ohledem na geografii především oblast „Člověk a jeho svět“, kde se výuka zaměřuje na témata „Místo, kde žijeme“ a „Rozmanitost přírody“. Sekundární vzdělávání poskytuje výuku geografie v oblasti „Člověk a příroda“. Předmět geografie je detailně rozpracován do témat Geografické zdroje dat, kartografie a topografie, Přírodní obraz Země, Regiony světa, Společenské a hospodářské prostředí, Životní prostředí, Česká republika a Terénní geografická výuka, praxe a aplikace. Středoškolské vzdělávání tato témata ve výuce zeměpisu dále prohlubuje. Na školní úrovni jsou vytvářeny “školní vzdělávací programy“ (ŠVP), jejichž součástí jsou i konkrétní osnovy jednotlivých předmětů, mezi nimi také geografie. ŠVP reprezentují autonomii škol, a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávacího procesu, neboť jim umožňuje zapracovat své vlastní myšlenky týkající se vzdělávání ve školách podle RVP. Na vysokých školách je vyučována jak odborná geografie v komplexu dílčích geografických oborů na přírodovědeckých fakultách a podobně učitelská geografie na pedagogických fakultách univerzit. Další geografické obory jsou vyučovány na dalších fakultách a vysokých školách v kontextu jejich odborného zaměření.

Anglicky

The paper presents the position of teaching geography in the educational system of the Czech Republic. The current state is based on the outlined historical overview. The educational process at primary and secondary schools is regulated by the National Program for the Development of Education in the Czech Republic. The Czech education system is characterized by a two-stage procedure. At the state level, it is represented by the "Framework Educational Program" (FEP). It sets out the basic educational areas. Geography is included in basic education in the areas of "Man and his world", "Man and society" and "Man and nature". With regard to geography, the primary education mainly concerns the area "Humans and their world", where the teaching focuses on the topics "Place where we live" and "Diversity of the Nature ". Secondary education provides teaching of geography in the field of "Humans and their world". The subject of geography is elaborated in detail in the topics Geographical data sources, cartography and topography, Natural image of the Earth, Regions of the world, Social and economic sphere, Environment, Czech Republic and Outdoor geographical teaching, practice and applications.