FLAŠAR, Martin a Pavlína NĚMCOVÁ. Proti historické amnézii : čeští exiloví skladatelé Jan Novák a Antonín Tučapský versus oficiální kulturní politika. Musicologica Brunensia. 2021, roč. 56, č. 2, s. 15-21. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2021-2-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proti historické amnézii : čeští exiloví skladatelé Jan Novák a Antonín Tučapský versus oficiální kulturní politika
Název anglicky Against Historical Amnesia : Czech Exile Composers Jan Novák and Antonín Tučapský versus Official Cultural Policy
Autoři FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavlína NĚMCOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, 2021, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Musicologica Brunensia
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00123476
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-2-2
UT WoS 000766749800002
Klíčová slova anglicky Igor Stravinsky; Bohuslav Martinů; Jan Novák; Antonín Tučapský; Zdeněk Zouhar; exile composers; cultural policy; 20th century music; Union of Czechoslovak Composers
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Změněno: 18. 5. 2022 13:13.
Anotace
Jedním z významných výzkumných témat české muzikologie je problematika střetu svobodně smýšlejících skladatelů s ideologicky pokřivenou kulturní politikou československého komunistického režimu (1948–1989). Čeští skladatelé v exilu byli předurčeni k vymazání z kolektivní historické paměti. Rekonstrukce jejich díla, života a významu v kontextu současníků je proto jedním ze základních úkolů péče o dědictví hudební kultury. Při pohledu z Československa mohli být skladatelé v exilu svými kolegy vnímáni jako zrádci, případně se jejich zahraniční kariéra mohla stát předmětem závisti. Pohled z opačné strany na politicky deformovanou českou hudební kulturu je velmi cenný pro objektivní rekonstrukci zdejší situace. Studium exilové hudební kultury často vypovídá mnohem více o naší vlastní historii než o osudech exilových skladatelů.
Anotace anglicky
One of the important research topics of Czech musicology is the issue of the clash of free-thinking composers with the ideologically distorted cultural policy of the Czechoslovak communist regime (1948–1989). Czech composers in exile were destined to be erased from the collective historical memory. Reconstruction of their work, life and significance in the context of contemporaries is therefore one of the basic tasks of caring for the heritage of musical culture. Seen from Czechoslovakia, composers in exile could be perceived by their colleagues as cowards, or their foreign career could become the subject of envy. Seen from the other side, the external view of the politically deformed Czech music culture is very valuable for the objective reconstruction of the local situation. The study of exile music culture often tells far more about our own history than about the fates of exile composers.
Návaznosti
MUNI/A/1281/2020, interní kód MUNázev: Skladatelé Jan Novák a Antonín Tučapský v kontextu moravské exilové hudební kultury
Investor: Masarykova univerzita, Skladatelé Jan Novák a Antonín Tučapský v kontextu moravské exilové hudební kultury
VytisknoutZobrazeno: 18. 8. 2024 04:30